Dela sidan:

John Lewis, Sainsburys och Marks & Spencers. De brittiska varuhusen har en lång tradition av att ta fram påkostade och storslagna reklamkampanjer inför jul. Inte sällan försöker man visa på att en julklapp inte bara är en produkt, utan något som förhoppningsvis kan leda till någonting större. Exempelvis berättade John Lewis i årets julkampanj historien om hur Elton John fick sitt första piano med slutklämmen "Some gifts are more than a gift".

I dagarna har Elgiganten släppt sin egen julkampanj, en kampanj som är mer storslagen än vad elektronikkedjan någonsin försökt sig på. Enligt Elgiganten ska reklamfilmen "Att ge mer" ses som en uppföljare till 2016 års "Säg det med grej".

I "Att ge mer" får vi följa en ung flicka som firar jul hos avlägsna släktingar, varav en av de äldre verkar vara något av en dysterkvist. När flickan upptäcker ett gammalt flygplan tänds dock gamla minnen hos mannen som visar att de har mer än ett avlägset släktskap gemensamt.

– Med filmen vill vi inspirera kunderna att ge julklappar med mening, så att de blir mer än bara en produkt. Vissa känslor och tankar kan vara svåra att uttrycka högt, men de går att få fram utan ord och genom symboliken i olika produkter. Det viktiga med en julgåva är oftast inte produkten i sig utan själva kontexten och tanken bakom, säger Johan Järnliden, marknadschef på Elgiganten.

Filmen är framtagen av Nord DDB i samarbete med Bleck och regissören Rune Milton. Inspelningen har tagit plats i Litauen och Sydafrika och filmen kommer visas över hela Skandinavien.



Dela sidan: