Dela sidan:

Mellan 1 januari och 30 november gick 239 företag i kommunikations- och informationsbranschen i konkurs, det är en ökning med 16 procent jämfört med motsvarande period 2017 (206).. Antalet aktiva företag har däremot ökat med 1400 till 56 948 vid årsskiftet 2017/18.



Bland konkurserna under 2018 märks bland annat Few Agency som gick från en av Malmös ledande byråer till att lämna in sin konkursansökan i augusti som en konsekvens av en allt tuffare marknad, produktionsbolaget Adamsky som gick omkull efter 15 år i maj, Gotlands ledande byrå Hill Marketing och Brand Experience Scandinavia.

En annan konkurs under 2018 är Boman Comminication. Byråb grundades redan 1981 av Klas Boman i Hudiksvall och öppnade filial i Stockholm strax därefter. Under en period har bolaget även haft verksamhet på andra sidan Östersjön, i Riga. 

Byrån har erbjudit en bred uppsättning konsulttjänster från design och aktivering till strategi.

För ett par år sedan tog sonen Thin Erik Boman över verksamheten från sin pappa som blivit alltrmer involverad i Rally-VM och Audis EKS-team. Den 11 oktober lämnades konkursanosökan in till Bolagsverket. Det fanns inga förutsättningar för verksamheten att överleva. I juni lämnade nämligen rallystallet tillsammans och Scania som kunder. Två konton som sammanlagt stått för 85 procent av byråns intäkter. 

– Det är ett klassiskt misstag att man blir alltför beroende av ett fåtal kunder. Vi valde att exponera oss från den risken eftersom det var kunder som kunde få oss att växa. Vi visste om att risken fanns och hade planer på att stuva om. Bland annat tog vi in en person som skulle fokusera på att skapa nya affärer, men vi kom aldrig dit, säger Thin Erik Boman till Resumé. 

När storkunderna lämnade byrån var Boman Communication tio anställda, när konkursen inleddes var det sju personer som tvingades lämna sina jobb. Tittar man är bolagets historik var omsättningen nästan tre gånger högre innan finanskrisen 2008, i det senaste bokslutet stannade omsättningen vid 11 miljoner kronor. 

– Vi har sett att vissa av våra kunder har flyttat inhouse och vissa beslutsprocesser har dragit ut på tiden längre än vad vi hade önskat, men det har inte varit av avgörande betydelse. Vår konkurs handlar om att vi har exponerat oss mot få kunder. 



Att konkurserna ökar kan indikera på vikande efterfrågan och en kommande lågkonjunktur för kommunikations- och marknadsföringsbranschen. Parallellt påverkas branschen av den globala inhousetrend som blir alltmer närvarande även på den svenska marknaden där alltfler annonsörer hämtar hem delar av sin marknadsföring. 



Totalt sett präglas 2018 av en stor ökning av antalet konkurser. En utveckling som i affärspressen emellanåt beskrivits som chockartad. Bara i augusti månad ökade konkurserna med drygt 30 procent. I UC:s undersökning har konkurserna ökat i samtliga branscher under perioden januari-november. Värst är utvecklingen i servicesektorn där konkurserna har ökat med 39 procent.



Dela sidan: