Dela sidan:

Design sägs vara allt viktigare när konsumenter gör sina val, och bilindustrin är inget undantag.

När Toyota nu lanserar den nya upplagan av sin SUV RAV4 väljer man därför att lyfta fram bolagets chefdesigner Tatsuya Sonoda som berättar om arbetet med att designa den nya upplagan.

– De första skisserna gör vi alltid med penna och papper. Därefter utvärderas idéerna
och vi gör ett vägval innan vi gör ut en digital modell. Den första versionen av bilen
tillverkas i lera. Steg för steg så närmar vi oss gradvis den slutgiltiga modellen genom
nära samarbete med ingenjörerna för att optimera den in i minsta detalj. Genom att
arbeta på det här sättet så kan vi kontinuerligt förbättra utförandet och designen,
berättar han i ett pressmeddelande.

Toyota säger själva att målet med den nya designen är att "förmedla pånyttfödelsen av en ikon, genom att skapa en bil som inte liknar något vi sett tidigare".

Kampanjen är framtagen av The&Partnership Nordics.

– Designen av nya RAV4 är något helt nytt och ett stort kliv från föregående modell –
en design som passar den Nordiska naturen och klimatet perfekt. Vi ville gå direkt till
kärnan och personligen möta Tatsuya Sonoda för att höra om hans tankar bakom
designen och måla upp hans tankevärld i bilder, säger Timo Orre, creative director på
The&Partnership Nordics.

Arbetsgrupp:

Kund: Jan Casserlöv och Jens-Erik Fagerlund
Byrå: The&Partnership
Kundansvarig: Joachim Medalen
Projektledare: Jessica Stiller

Planning director: Leon Phang


CD: Timo Orre
Copywriter: Hanna Adelstål och Anton Holmstrand
Digital produktion: Garry Dalzell, Julia Tånge och Jonatan Lindahl
Media: Fredrik Petterson, Clara Axelsson och John Åkstedt

Produktionsbolag: Social Club
Regi: Mauri Chifflet
Producent: Claes Leinstedt
DOP: Emil Klang
Post: The Line



Dela sidan: