Dela sidan:

De senaste veckorna har Dolce & Gabbana på den kinesiska marknaden varit indragna i en omfattande kris efter att varumärkets julkampanj fått kraftig kritik för att vara rasistisk och sexistisk. I julkampanjen, "DG loves China", har en kvinnlig modell svårt att äta pizza med ätpinnar samtidigt som en manlig voiceover frågar om "den är för stor för dig".

Och enligt analysföretaget Yougov har kampanjen lett till en rejäl varumärkeskrasch. Reklamerinran har visserligen höjts med tio procentenheter, men det är något Yougov attribuerar till dess viralitet. Parametrar som sentiment, "buzz" och antal som skulle rekommendera varumärket har alla sjunkit kraftigt.

– Ad-awareness har visserligen ökat, men på ett för varumärket skadligt sätt. Det återstår att se hur länge den negativa trenden kommer att hålla i sig och om Dolce & Gabbana kan rädda bilden av sitt varumärke på den kinesiska marknaden, säger Ervin Ha, head of dataproducts för Yougov i Asien till The Drum.

Se kampanjen som anklagats för rasism här.

Burger King trollar McDonalds

Det skojfriska kriget mellan de amerikanska snabbmatskedjorna fortsätter. Två rivaler som de senaste åren skickat en rad humoristiska kängor till varandra är Burger King och McDonalds. Och under gårdagen riktade Burger King ytterligare ett slag mot konkurrenten. Mellan den fjärde och tolfte december erbjuder de alla som är i närheten av ett McDonalds en saftig rabatt på en Whopper. Användarna följs via appen och alla som befinner sig närmre än 200 meter från en McDonalds-restaurang kommer att erbjudas en Whopper för en cent, prisnedsatt från fyra till fem dollar, det rapporterar Adweek.

Samsung kritiserats för att ha använt bilder från systemkamera

Kamerorna i de smarta telefonerna har de senaste åren utvecklats enormt, men än kan de inte tävla med en traditionell systemkamera. Nu har fotografen Danja Djudic avslöjat att Samsung på den malaysiska marknaden i en reklamkampanj för dess nya modell Galaxy A8 Star använt sig av bilder tagna av hennes systemkamera – för att marknadsföra hur bra bilder mobiltelefonen tar. Tidigare har även Huawei ertappats med att använda samma metoder, det rapporterar The Verge.

Reuters gör stora nedskärningar

Thomson Reuters, ägare till nyhetsbyrån Reuters, aviserade under gårdagskvällen nedskärningar på upp till 3 200 jobb, vilket motsvarar tolv procent av bolagets anställda. I ett uttalande säger Thomson Reuters att nedskärningarna kommer efter att ledningen tagit beslut om att anamma en mer strömlinjeformad organisation. Hittills är det oklart i vilken del av bolaget nedskärningarna kommer att vara värst. Förra året stod nyhetsbyrån Reuters för sex procent av Thomson Reuters totala intäkter, det rapporterar The Drum.

Facebook släpper nytt inspirationsverktyg

Under gårdagen aviserade Facebook ett nytt inspirationsverktyg för plattformens Facebook for business. Verktyget ska visa upp exempel på reklamkampanjer som lyckats extra väl på plattformen och ge råd för hur man bör utforma sin kampanj för bästa resultat. 



Dela sidan: