Dela sidan:

För en vecka sedan lanserade Kappahl sin julkampanj "Let all kids be heard". Kampanjen är en del av konceptet "Bra som jag är" som tagits fram av bolagets inhousebyrå.

De senaste dagarna har dock flera kritiska röster höjts i diverse branschforum. Kritikerna, däribland Nina Åkestam och Lovette Jallow, menar att Kappahl i sin kampanj visar upp en snäv bild av modeller, och belyser framför allt frånvaron av modeller med utländskt ursprung.

"Ytterligare en jul och ytterligare ett exempel på vad som händer när ett bolag har fullkomlig brist på mångfald bland de som jobbar med kampanjerna. Det här är vad som händer när vitheten blir norm i ett land där 31,4 procent av invånarna har en eller två föräldrar födda utanför rikets gränser och där 19 procent av invånarna har en annan hudfärg än vit. Trots det försöker reklamen sälja oss en bild av att människor med en annan hudfärg än vit existerar. Samhället måste återspegla dess invånare, allt annat innebär ett uteslutande." skriver Lovette Jallow i ett Instagraminlägg.

Resumé sökte under gårdagen Glenda Marevind, chef för brand & marketing på Kappahl, för ett svar på kritiken. Under eftermiddagen återkom hon och bolagets kommunikationschef Charlotte Högberg via mejl.

"Vi tycker att Kappahls jul är en fin kampanj med härliga, varma budskap och vi är stolta att med kampanjen kunna synliggöra Bris viktiga arbete.

Vi är också mycket ödmjuka för det faktum att man har reagerat på castingen till den film vi använder i kampanjen. Vi reflekterar just nu över vad kritiken innebär för vårt fortsatta arbete. För oss är det viktigt i sammanhanget att nämna att filmen/bilderna som fått kritik bara är en del av alla bilderna i vår stora julkampanj. Om man tittar igenom hela kampanjen syns en bredare casting av modeller. Och det gäller alla våra kampanjer sedan lång tid tillbaka. Att alla människor duger som de är, är en viktig del i det Kappahl står för.

Vår intention med att lyfta Bris i julkampanjen handlar om att synliggöra det viktiga budskapet om att låta barn bli hörda, om att lyssna till och bry sig om dem som har det svårt. Oavsett synliga skillnader på utsidan. Vi är mycket stolta över att stödja Bris och det viktiga arbete de gör varje dag, för barn och ungdomar som inte har det bra. " skriver Marevind och Högberg och pekar på att representationen är bredare i andra enheter än i den rörliga.



Dela sidan: