Dela sidan:

Just nu pågår Nordens största startup-event Slush i Helsingfors. Bland besökarna finns några av startup-världens allra största profiler och investerare. Och en hel del programmerare.

Därför har den finska mobilspelsutvecklaren Supercell valt att lansera sin senaste satsning under eventet. Den peer-to-peer-baserade utbildningen Hive ska koppla ihop kodare över hela världen med lärosätet i Helsingfors. I skolan finns varken lärare eller klasser, utan all inlärning sker istället genom grupparbeten mellan stundenterna. Upplägget är hämtat från den franska förlagan Ècole 42.

Bakom varumärkesstrategin för den nya utbildningen ligger design- och insiktsbyrån Kuudes som tagit fram visuell identitet, digital design- och tjänsteutveckling samt inredning.

– Vi startade samarbetet med Kuudes i början av 2018, och deras förmåga att föra samman olika kompetenser i ett enda team övertygade oss, säger Drussila Hollanda, koordinator och ledare för projektet på Supercell. Under året med Kuudes har vi lärt oss massvis om vad kodning betyder för våra potentiella studenter.

– Vi genomförde först en ordentlig grundstudie för att bättre förstå kodning och skolans olika målgrupper. Baserat på den varumärkesstrategi vi tog fram har vi kunnat skapa en enhetlig design både för digitala och fysiska plattformar. Arbetet utfördes av ett enda team på Kuudes, vilket innebar att vi har en sammanhängande varumärkesupplevelse som är relevant för alla målgrupper, säger Kuudes vd Jari Danielsson.



Dela sidan: