Dela sidan:

I förra veckan belönades Volvo Cars och Forsman & Bodenfors i 100-wattaren för "Made by Sweden". Kampanjen som lanserades 2014 och förde kinesiskägda Volvo Cars närmare sina svenska rötter har drivit på försäljningen, skapat bättre förutsättningar i konkurrensen och vann prestigekategorin "långsiktigt" i Sveriges Annonsörers tävling. Konkurrenten Volkswagen presenterar snart en kommunikationsnyhet som går i helt andra riktningen – en logotyp som ska hjälpa biljätten att inte signalera tyskhet.

Ett första steg mot att distansera sig från de tyska rötterna var i slutet av 2015 då man delvis gick ifrån varumärkets slogan "Das auto". Alltså samma år som skandalen kring utsläppsmätarna uppdagades. Under en presskonferens i Berlin i våras berättade Jochen Sengpiehl marknadschef för Volkswagens personbilar, att företaget avser att arbeta fram en ny grafisk profil "anpassad till verkligheten".

Marknadschefen har tidigare slagit fast att varumärket Volkswagen har tappat på flera mätpunkter och att konsumenterna associerar det till Tyskland i en alltför stor utsträckning. I den nya varumärkesplattformen, som planerar att lanseras under våren 2019 vill man skapa ett mer tillgängligt och mindre stelbent Volkswagen. Den nya logotypen blir varumärkets första redesign sedan 2012 där Volkswagen-emblemet 3D-anpassades.

Förändringen ska även speglas i mediemixen där Volkswagen centralt förordar en mer digital och social kanalstrategi. Budskapsmässigt kommer de att trycka mer på lanseringen av innovationer för att motivera en högre prisbild. 

Nyligen avslutade Volkswagen sina samarbeten med 40 globala byråer och framöver kommer biljätten att fokusera byrårelationerna till tre; WPP i Nordamerika, Omnicom i Europa och Sydamerika samt Cheil i Kina. 

Uppdragsbeskrivningen är krävande för byråerna som ska femdubbla antalet filmer och annonser för varumärket, samt förbättra marknadsföringseffektiviteten med cirka 30 procent fram till 2020.

Utöver den nya profilen ska Volkswagen också i en större utsträckning anpassa budskapen för regionala marknader och skapa mer lokalt förankrade marknadsföringsavdelningar som snabbare kan implementera nya budskap anpassade till förändringar i samhället.



Dela sidan: