Dela sidan:

Ulf Hermansson Samell är den senaste chefen som väljer att lämna Sveriges Annonsörer sedan vd:n Anders Ericsons sorti under hösten. I november lämnade även Lin Eriksson Nordström, som varit kommersiell chef för organisationen. 

Ulf Hermansson Samell kom till Sveriges Annonsörer i november 2014, då i rollen som utbildnings- och eventchef. Han hade då varit marknadschef på SAS i Sverige under tio års tid och dessförinnan markandschef på både Fritidsresor och Ving. I februari nästa år blir han head of marketing på Cabonline Group med varumärken som TaxiKurir, Sverigetaxi, Norgestaxi, Topcab, Kovanen, Taxi Skåne, Taxi Väst och Umeå Taxi och en omsättning kring sex miljarder kronor per år.

Varför väljer du att ta det hör jobbet?
– En riktigt spännande utmaning att få vara med och arbeta i Nordens ledande taxiföretag som omsätter sex miljarder och utför omkring 50 000 resor per dygn (18 miljoner om året) med en rad välkända varumärken som TaxiKurir, Sverigetaxi, Norgestaxi, Topcab, Kovanen, Taxi Skåne och Taxi Väst. Och som kommer fortsätta att växa i första hand på nordiska marknaden och i nästa steg även utanför Norden med hjälp av den skalbara affärsmodellen, lockar verkligen mig.

Hur ser du på tiden på Sveriges Annonsörer?
– Otroligt inspirerande och utvecklande att få arbeta med så många olika frågor och utmaningar i så många olika branscher, jag har lärt mig massor. Dessutom fantastiskt duktiga kollegor och medlemmar med grym kompetens, som jag verkligen kommer att sakna. Och att få vara arbeta med 100-wattaren och AdDay har varit en fantastisk förmån.

Var du aktuell för rollen som vd för organisationen?
– Inte aktuellt, fick det här spännande erbjudandet.

Vilka är de största utmaningarna för Sveriges Annonsörer framåt?
– Tillsammans med medlemmarna lyfta reklamens roll i samhället, vad den bidrar till för ekonomin och samhällsutvecklingen. Och fortsätta arbetet med att utveckla självreglering, det är mycket snabbare och bättre än detaljerad lagstiftning.

Hur ser du på förutsättningarna att ena branschen i en gemensam valuta på samma sätt som KIA Index en gång gjorde?
– Otroligt goda, behovet att transparens är om möjligt ännu aktuellare idag än när Sveriges Annonsörer bildades 1926 genom att det behövdes en gemensam valuta för tidningsupplagor, TS-boken. Branschen behöver verkligen gemensamma standards och reviderade valutor.

Vad har du för förväntningar på det nya jobbet?
– Oj, det är höga. Det ska bli väldigt skoj – hela resebranschen berör ju så många människor och det händer mycket nu. Resandet ökar samtidigt som digitaliseringen, utvecklingen av elfordon och nya konkurrenter dyker upp, som utmanar de existerande affärsmodellerna. Jag tror att både behoven av att åka taxi och alternativen kommer att växa. Allt färre kommer att äga en egen bil, eller ens ha körkort. Och allt fler kommer att vilja ta sig från där man är till dit man ska på olika sätt. Åka kollektivt, använda elscooter, eller åka taxi. Eller en kombination, beroende på de individuella behoven. Allt det här sammantaget gör att jag verkligen ser fram emot att få vara del i utvecklingen.

Vad blir din huvudsakliga uppgift sett till koncernens varumärken?
– Att med kreativ och relevant kommunikation utifrån datadrivna insikter vara med och utveckla Cabonlines varumärken, taxibolag i världsklass.



Dela sidan: