Dela sidan:

poteksmarknaden blir alltmer digital vilket symboliseras av att helt onlinebaserade Apoteas marknadschef Sofia Modig tog hem apotekskategorin när Resumé korade Sveriges Bästa Marknadschefer tidigare i höstas. Under onsdagen presenterar Apoteket en satsning på datadriven kommunikation. 

Mikael Lennryd, i dag chef för varumärkets digitala kanaler efterträder Eric Lundberg som marknadsdirektör med uppdraget att införa datadrivna processer och arbetssätt. Apoteket ökar farten i sitt arbete för att locka kunderna till de fysiska butikerna appen Mitt Apotek, apoteket.se, men också kunderna som rör sig mellan kanalerna.

– Vår ambition är att Apoteket alltid ska finnas där och när kunden vill möta oss. Det kan vara såväl i butik, som online. Oavsett var ska vi kunna hjälp till med läkemedel, kvalitetssäkrade produkter och stödjande hälsotjänster som gör det enklare att må bra, säger Ann Carlsson vd för Apoteket i ett pressmeddelande. 



Mikael Lenneryd kom till Apoteket från Samsung där han var nordiskt ansvarig för e-handel, digital utveckling och marknadskommunikation.

– Apoteket är ett väldigt omtyckt företag med ett starkt varumärke. Allt fler kunder vill möta oss både på apotek och i digitala kanaler och jag ser fram emot att vara en del av företagsledningen när vi nu utökar satsningen för att kunna hjälpa ännu fler människor med läkemedel och hälsa även online, säger Mikael Lenneryd i en kommentar.



Samtidigt meddelar Apoteket att man även avser att byta marknads- och kommunikationschef. Detta då Linda Nyberg har fått ett nytt uppdrag utanför företaget. Ny ansvarig för marknad och kommunikation blir Anders Rynnel, tidigare Head of Brand and Consumer insights. Linda Nyberg kom till Apoteket 1 oktober 2017 från hygienbolaget Essity (före detta SCA) och har en bakgrund som journalist på världens största tv-kanal Al-Jazeera samt på de svenska tv-kanalerna TV4, TV3 och SVT.

När Resumé når Linda Nyberg är hon förtegen om sitt nya jobb.

– Jag fick ett erbjudande som jag helt enkelt inte kunde tacka nej till.

– Det har varit en fantastiskt tid på Apoteket. Det är ett oerhört starkt varumärke och vi är fortfarande marknadsledande under en tid där konkurrensen blivit allt tuffare. Jag har jobbat tight med Mikael Lenneryd och vet att han är helt rätt person att kliva upp för att bli marknadsdirektör.

Linda Nyberg kommer att arbeta kvar på Apoteket fram till årsskiftet i samtalet med Resumé framhåller hon den resa hon och gjort tillsammans med sina kollegor på marknadsavdelningen.
Bland annat genom appen som i dag har över en miljon användare, men också genom samarbetet med Zlatan Ibrahimovic.

– Där når vi en helt annan målgrupp av unga män som vi inte har haft samma relation till oss som varumärke innan.

Under året på Apoteket har annonsören kraftigt ställt om medieinvesteringarna till digitala kanaler för att bli mer konstnadseffektiva och samtidigt samla insikter om kunderna i en högre utsträckning. Ett arbete som nu fortsätter.



Dela sidan: