Dela sidan:

Omsättningen för influencer marketing ökade med 33 procent under fjolåret. Omsättningen för influencer marketing har ökat snabbt på den svenska marknaden från 205 miljoner kronor 2014 till 660 miljoner kronor under 2017. Prognosen för 2018 och 2019 visar en något avstannad tillväxt  till följd av att branschen mognar.

IRM beräknar alltjämt att ökningstakten fortsätter att ligga på en tvåsiffrig nivå och vara högre än de digitala reklaminvesteringarna totalt.

– Denna kartläggning bekräftar våra tidigare prognoser, och indikationerna för utvecklingen framåt ser goda ut. Branschen har sökt skapa gemensamma standarder samt fortsatt sin teknik- och affärsutveckling. Nu kan vi med tillförsikt säga att det är en etablerad marknadsföringskanal, särskilt då den inom ett par år förväntas omsätta runt en miljard kronor enligt IRM:s prognos,  kommenterar Madeleine Thor, vd på IRM.

I IRM:s sudie definerar man influencer marketing som alla "marknadsföringsformer vilka drar nytta av en influencers inflytande hos sina följare. En influencers inflytande utgår från en digital närvaro till exempel en blogg, en vlogg eller en profil i sociala medier. Innehållet är av en personlig karaktär snarare än en redaktionell utformning."



Dela sidan: