Dela sidan:

Året börjar lacka mot sitt slut och med det kommer framtidsspaningarna som ett brev på posten. En del av dem kommer att visa sig stämma, en del är här redan och en stor del av dem kommer att skjuta högt över mål.

Nu kommer analysinstitutet Kantar Millward Brown med sina spaningar inför det år som kommer. Som så många andra tror Kantar att 2019 blir det år då röststyrning kommer få sitt stora genomslag, en utveckling som de tror kommer innebära en stor omställning för hur varumärken tänker och agerar.

Ljudrevolutionen

Kantar ser att ljudtrenden, och framför allt de smarta högtalarna, kommer innebära ytterligare targetingmöjligheter för varumärken som nu kommer kunna följa beteendet hos sina målgrupper och på så sätt erbjuda rätt kommunikation vid rätt tidpunkt.

"Röststyrningen kommer innebära svåra företagsomställningar där siloväggarna mellan marknadsavdelningen och kundtjänstsidan måste rivas ned. I kampen om att komma högst upp i sökresultaten kommer ett varumärkes förtroende spela allt större roll."

Könssterotypa kampanjer kommer att minska

Trots att 75 procent av alla annonser innehåller kvinnor är det bara sex procent av dem som innehåller kvinnor i någon form av ledande eller kontrollerande position. I takt med att medvetenheten ökar tror Kantar att varumärken kommer att utveckla sin syn på könsrollerna och ta fram kampanjer där kvinnor känner igen sig.

"Mot slutet av 2019 kommer fler annonser att vara medvetna, även om utvecklingen inte kommer ske utan snedsted. Det kommer att ta sig uttryck i fler kampanjer som Always #LikeAGirl och Axe #isitokforguys, men också mycket mindre uppmärksammade kampanjer som kommer spela minst lika stor roll. När varumärken börjar mäta parametrar som jämställdhet kommer de inse att det är en affärsmässig nödvändighet att fortsätta vara progressiva."

Amazons intåg på annonsmarknaden

Under 2018 har Amazon enligt Kantars mätningar ökat sitt varumärkesvärde med 2 228 procent, att jämföra med medianökningen på 152 procent hos de 150 högst placerade varumärkena. Medan Amazon länge fokuserat på sina egna produkter har bolaget det senaste åren börjat närma sig annonsmarknaden för att ta upp kampen med Google och Facebook. Annonsplattformen är Amazons snabbast växande affärsområde och omsatte 2018 2,2 miljarder dollar.

"Amazons fördel gentemot Google och Facebook är deras förmåga att koppla ihop köpbeteendet på deras plattformar till reklamkampanjer" skriver Kantar i rapporten.

Ett ökat användande av microinfluencers

En trend som vi ser börjar bli allt vanligare på den svenska marknaden är att varumärken vänder sig till influencers med mindre genomslag än exempelvis Kenza Zouiten, Angelica Blick och Jani Olsson Delér. Tanken är att mindre profiler har en högre trovärdighet än sina större konkurrenter och att varumärken genom dem får ytterligare möjlighet att bygga förtroende bland konsumenterna.

"Enligt våra mätningar har vi sett hur effektiva microinfluencers som marknadsföringskanal kan vara när de paras ihop med lämpliga varumärken. Varumärkeseffekterna kan vara lika stora som för kampanjer på sociala nätverk och online video."

Analys och artificiell intelligens kommer leda till en bättre förståelse för ROI

Att på ett korrekt sätt kunna mäta och attribuera ROI är enligt Kantar det största problemet för marknadsförare globalt. Och kan man inte bevisa det värde man bidrar med till affären kommer man till slut att tappa inflytande över sin verksamhet. Kantar lyfter utmaningen med att mäta ROI för varumärken som har merparten av sin försäljning i fysiska butiker, och att detta är någonting som under 2019 kommer närma sig sin lösning.

"En ökad användning av AI och machine learning under modelleringsprocessen kommer påskynda processen och öppna upp för mer granulära och sofistikerade modeller samt realtidsoptimerade kampanjer".

Ladda ned den fullständiga rapporten här.



Dela sidan: