Dela sidan:

Redan för flera år sedan såg Maria Bergholtz att framförallt mediehus och mediebyråer hade ett stort behov av att, för begränsade perioder, hyra in specialistkompetens

"Man kunde hyra in en receptionist med tre dagars varsel, men det fanns ingenstans där man kunde hyra en analytiker, webbredaktör, projektledare eller digital specialist till en mediebyrå", berättar hon.

Därför startade hennes bolag Insight Competence en mediepool, med inriktning just på efterfrågade kompetenser hos marknadsavdelningar och inom medie- och reklambranschen.

"Jag såg redan en trend, men den stora överraskningen är hur mycket behovet ökar. Bara det senaste året har branschen förändrats och de flesta av våra kunder vill ha flexibla anställningsformer", säger Maria Bergholtz.

Behov uppstår ofta

Behovet av inhyrd personal uppstår ofta under sjukskrivningar, föräldraledigheter och pitchperiodernas arbetstoppar.

"Många får problem när någon går på pappaledighet. Det är en sak att planera in en mammaledighet på ett och ett halvt år. Men ingen rekryterar för en vakans på fyra månader, vilket är en rätt typisk ledighetstid för många pappor."

Även arbetstagarna villa ha flexibilitet

En intressant trend är att även arbetstagarna eftersträvar större flexibilitet.

"De vill inte längre låsa sig. Det är ingen som strävar efter en guldklocka. Många vill kunna vara lediga och ha möjlighet att gå in i nya, spännande projekt. Om jag blickar framåt fem år så tror jag inte längre att vi kommer se den klassiska typen av anställningar", säger Maria Bergholtz.

"Vi tror att det här är morgondagens arbetssätt i flera olika branscher, det som vi idag kallar för gigekonomi. Vi ser en tydlig ökning av företag som behöver vara mer flexibla när det gäller kompetens, och just vår flexibilitet är en anledning till att det gått så bra för mediepoolen", säger Malin Jungbeck, rekryteringskonsult och ansvarig för mediepoolen.

Kan utveckla branschens arbetssätt

Båda betonar vikten av att ha branscherfarenhet.

"Vi som jobbar här vet precis vad kunderna möter för utmaningar. Vi har själva suttit på flera av rollerna som vi rekryterar till, vilket även gör att vi kan hyra ut oss själva och hjälpa en kund på väldigt kort sikt, till exempel vid en plötslig sjukskrivning eller om det uppstått ett glapp mellan två konsulter, vilket är väldigt uppskattat", säger Maria Bergholtz.

"Vi skapar helt enkelt nya möjligheter för både våra kunder och för konsulterna. Jag tror det här kommer att utveckla hela branschens arbetssätt – förhoppningsvis till något friare och mer kreativt."

Läs mer på Insight Competence hemsida



Dela sidan: