Dela sidan:

Den amerikanske senatorn Mark Warner är djupt orolig över digital ad fraud. Det skriver han själv i ett brev till Federal Trade Commission (FTC), organisationen för konsumentskydd. Han menar att FTC reagerat för långsamt på problemet, och säger sig vara djupt besviken över det svar han fått från organisationen på ett tidigare brev om ad fraud. Då gjorde FTC klart att de delade oron för ad fraud, men att de inte planerade att vidta några åtgärder. Vidare pekar Mark Warner ut Google som en del av problemet. Eftersom sökjätten dominerar stort på marknaden för digital annonsering, finns det små incitament för andra aktörer att lägga stora summor på att förbättra det digitala ekosystemet.

Mark Warners brev kommer mindre än en vecka föra Googles vd Sundar Pichai väntas vittna inför House Jusiciary Committee om bolagets metoder och användning av datainsamling. Det skriver Adweek.

Amazon ber användarna hjälpa Alexa
De smarta högtalarna är på uppgång och har även i större utsträckning än tidigare fått sin plats i de svenska hemmen, i och med att Google Home släpptes på svenska tidigare i höstas. I dagsläget finns det dock mängder av frågor som Alexa, Amazon AI-assistent, inte klarar av att svara på. Därför har Amazon inlett ett test som ska låta användarna bidra med svar på frågor. Hittills har projektet bara funnits internt hos Amazon, där det gått under namnet Alexa Answers. Det har resulterat i 100 000 nya svar, skriver Fastcompany.

Är du nyfiken på hur bra högtalarna är på att besvara dina frågor och hur väl varumärken exponeras i dem? För några veckor sedan genomförde Resumé Insikt ett test av de smarta högtalarna, som visade att de egentligen inte är särskilt smarta. Det kan du läsa om här.

Marknadschefen Keith Weed lämnar Unilever efter 35 år
Unilever, världens näst största annonsör, tappar sin marknadschef Keith Weed i maj 2019. Det rapporterar Adweek. Anledningen är att han efter 35 år inom bolaget ska gå i pension. Under sin tid som marknadschef på Unilever har Keith Weed bland annat fokuserat på att göra bolaget mer digitalt, samtidigt som han inte varit försiktig med att uttrycka sin skepsis mot en del av den digitala utvecklingen. I Cannes i år deklarerade han till exempel att Unilever inte kommer att jobba med influencers som köper följare. Fejkföljare är ett utbrett problem bland influencers, vilket Resumé Insikt i flera artiklar skrivit om i veckan.

CNN:s New Yorkkontor utrymdes efter bombhot
Anställda på tv-kanalen CNN:s kontor i New York tvingades igår att evakuera arbetsplatsen efter att ett bombhot inkommit via ett telefonsamtal. Det medförde bland annat att showen "CNN Tonight" fick avbryta sin inspelning. Trafiken runt byggnaden Time Warner Center, där kontoret finns, stängdes av och poliser genomsökte byggnaden utan att någon bomb hittades. Det skriver CNN själva.

Youtubenätverket ENT skrotas
Talangnätverket ENT, som tidigare legat under TV4/Bonnier Broadcasting, flyttade till Bonnier Magazines & Brands i februari i år. Men där blev det trots allt inte särskilt långlivat. Nu står det klart att nätverket, som bland annat jobbat med humorgruppen De Vet Du, skådespelaren Ellen Bergström och Youtubestjärnan Keyyo, skrotas från och med årsskiftet. Det avslöjar Olle Lidbom och Emanuel Karlsten i Mediepodden.
– Vi har helt enkelt inte lyckats få något snurr på det, säger Caroline Ensér, influencerchef på Bonnier Magazines & brands, i podden.



Dela sidan: