Dela sidan:

I veckan har Resumé Insikt skrivit en rad artiklar om influencer marketing på Instagram och dess problem med fejkföljare. Det kan röra sig om köpta följare, botar som vill öka sin autenticitet och därför följer stjärnor, men kan också bero på att någon annan administrerat en attack mot influencern i syfte att förstöra och misstänkliggöra.

Genom att använda verktygen IG Audit och HypeAuditor, som anger hur hög procentsats av följarna som är fejk, har 300 svenska influencer granskats.

LÄS MER: Botfabriken – här är fejkföljarna som tar dina annonspengar

Joakim "Jockiboi" Lundell är en av dem. Under 2015 ökade hans tillströmning av följare med omkring 10 000 från en dag till en annan. Detta skedde under flera omgångar, enligt verktyget Socialblade som för statistik över hur följarantalet utvecklats över tid.

Vad handlar det här om? Är det köpta följare?
– Det är falska påståenden. Stora ökningar beror på pushar i olika sociala medier som driver in följare. För mig skulle det vara det dummaste jag gjort att köpa följare, det finns ingen vinst alls. Jag vill öka aktiviteten på kontot. Mitt mål är inte att ha många följare och folk som inte gillar bilderna. Helst av allt skulle jag vilja att Instagram rensade bort alla inaktiva konton.

Han reagerar kraftigt på granskningen. Samtidigt medger att han genom sitt artisteri har fått utländska följare, men vill inte kalla dem botar.

– Fyra procent i Brasilien är till exempel helt inaktiva. Men jag har ett verifierat konto och Instagram hade märkt om jag hade så många fejkföljare som 45 procent och kontaktat mig.

LÄS MER: Lista på 300 influencers – så många fejkföljare har de

Sigrid Bernson, känd som dansare i Let's Dance, är en annan person som finns med i granskningen.

– Jag har aldrig köpt följare till mina kanaler och skulle heller aldrig göra det, skriver hon i ett mejl.

Benjamin Ingrossos följarskara ökade med 30 000 på bara några dagar i januari i år. Det var ett par veckor innan den första deltävlingen i Melodifestivalen, där han medverkade.

När vi når Therese Hädinggård, pr och promotion manager på artistagenturen Ten, svarar hon:

– Kollade upp det du skriver och ja – stora ökningar under kort tid. Vi på TEN eller Benjamin har ingen aning om var detta kommer ifrån och för att citera Benjamin visste han inte ens att man kunde köpa följare. Vissa datum du skrev matchar ju med att han gjorde ett samarbete med Alladin och även kring hans deltagande i Mello. Men jag vet inte om sådant kan påverka?

LÄS MER: Sveriges Anonsörer om mätproblemet: Vi måste samlas kring en valuta

Humorgruppen IJustWantToBeCool har en liknande utveckling i samband med att de startade upp sitt konto 2017, med många följare under kort tid.

– Vi har aldrig köpt följare till varken det kontot eller våra personliga, men vi tror att anledningen till att ökningen var så mycket större just dom dagarna är att vi pushade väldigt mycket för att få följare till det nya kontot från våra andra kanaler. Att vi har ett lågt snittantal med ökningar per dag låter rimligt då vi sällan pushar det kontot i dag. Antalet botar på kontot skulle man såklart vilja var noll procent men det är inget vi kan styra över, eftersom vem som helst kan köpa följare till andras konton, säger Emil Beer, en av medlemmarna i gruppen.

Det här är ett utdrag ur Resumé Insikts granskning av fejkföljare på Instagram. För att läsa granskningen i sin helhet, där vi pratat med fler influencerstjärnor, annonsörer och experter, behöver du teckna en provprenumeration. Det gör du här:

Är du redan prenumerant? Logga in här!



Dela sidan: