Dela sidan:

Lars Elfman kom till Forsman & Bodenfors kring millenieskiftet förutom att ha varit med på hela Oatlys resa med byrån har han bland annat prisats för Dolph-filmen för Volvo Construction och "En väldigt svensk smak" för Kalles Kaviar. Han var en av de 33 delägarna när Forsman & Bodenfors köptes upp av MDC Partners 2016.

I våras belönades han med Guldblick för Oatly-kampanjen "London Takeover". Efter årsskiftet börjar han jobba för varumärket– på heltid. Han gör därmed samma resa som sin parhäst, copywritern Martin Ringqvist, och den seniora planner Tobias Nordström.

Hur kommer det sig att du tar det här steget just nu?
 
– Efter 18 år på F&B kändes det dags att prova på något nytt, helt enkelt.

Vad är det som lockar med att arbeta dedikerat med ett varumärke?
– Mycket av charmen med att jobba på byrå, är ju att ständigt få kasta sig in i olika typer av uppdrag. Därför kan det såklart kännas märkligt att framöver "bara" ägna sig åt ett. Men Oatly är inte ett företag, vilket som helst. Många företag har en hög svansföring när det kommer till hållbarhet och transparens, men få lyckas leverera på det i samma utsträckning som Oatly. Man har lyckats skapa något unikt där nere i Skåne, och det ska bli väldigt kul att få vara med och bygga vidare på det.

Kortfattat. Vad har varit viktigast i det arbete ni har gjort med Oatly?
– Innan vårt samarbete startade var havredryck en produkt för veganer och laktosintoleranta. Det är det fortfarande, men vi har också lyckats göra Oatly till en angelägenhet för en massa människor utanför de grupperna.

Du är en av delägarna som har valt att lämna. Hur skulle du säga att köpet och fusionen har förändrat F&B som byrå?
– F&B både är och har under alla år varit en fantastisk arbetsplats med en unik kultur.

Hur skulle du beskriva din egen resa på byrån?
– När jag började på F&B visste jag knappt vad en reklambyrå var. Jag hade lyckats lära mig lite html och kunde snickra ihop en banner, på så sätt fick jag in en fot på "webb-avdelningen". Som tur var hade jag råkat hamna på en byrå som låter folk växa med uppgiften. Jag fick lära mig massor, fort.

Något jobb, utöver Oatly, som du är extra stolt över?
– Det långa äventyret med Tele2 och fåret Frank var ju fantastiskt att få vara en del av, såklart.

Vad blir nästa steg för Oatly som varumärke?
– Det vete sjutton, vi har ju tagit för vana att jobba konsekvent inkonsekvent. Det enda som är säkert är att intresset för klimatsmarta, växtbaserade alternativ kommer att fortsätta växa och det är ju självklart positivt för både planeten, folkhälsan och Oatly.



Dela sidan: