Dela sidan:

Syftet med kampanjen är att nå bland annat utländska kvinnor, som Med-el menar enligt undersökningar ofta missar viktig information som rör hälsan. Vidare kan 600 000 personer i Sverige arabiska och/eller persiska – varav större delen har det som modersmål. 

– Vi valde arabiska och persiska efter att vi tittat på vilka som är de största språken i Sverige. Genom att genomföra kampanjen på arabiska och persiska kan vi lättare nå dessa grupper, då studier visat att människor starkare tar till sig information på sitt modersmål, säger Agnes Lindholm, pr and communications manager på Med-el Nordic, till Resumé. 

Kampanjen, som är en av de första i sitt slag, uppmanar mottagarna att göra ett digitalt hörseltest för att upptäcka hörselproblem. Att upptäcka hörselproblem tidigt är väldigt uppger Med-el, för att hjälpen ska fungera så effektivt som möjligt. De rekommenderar att testa hörseln på en vårdmottagning minst vart femte år i åldern 18- 44 år, minst vart tredje år i åldern 45-59 år och minst vartannat år efter 60 års ålder. Samtidigt är det extra viktigt att åtgärda hörselproblem hos barn, då det kan ha en negativ inverkan på språktvecklingen. Kampanjen genomförs förutom på arabiska och persiska även på svenska. 

– Vi vet att många i Sverige, men förstås inte alla, i arabisk och persisktalande familjer inte känner till rätten att få kostnadsfri hörselvård i Sverige. Det ville vi ändra på genom denna kampanj.  Situationen gäller förstås även många andra i Sverige. Enligt undersökningar väntar många i över 10 år innan de söker hjälp för sin dåliga hörsel, tillägger Agnes Lindholm i ett pressmeddelande. 

Kampanjen är utformad av pr-byrån Prat PR. 



Dela sidan: