Dela sidan:

Kantar Sifo har i rapporten Orvesto Passion undersökt insamlingsorganisationers effektivitet i kommunitikations och pr-mässigt, och har bland annat mätt kännedom och upplevd angelägenhet. Utöver rankingen visar rapporten bland annat att:

  • Konkurrensen om givarna blivit tuffare
  • Kännedomen har ökat i snitt med 6 procent
  • Organisationernas upplevda angelägenhet har i snitt minskat med 19 procent
  • Att 1 procentenhets kännedom leder 0, 078 procents givare

Bland de organisationer som lyckats bäst i år finns bland annat Läkarmissionen, Vi Skogen och Cancerfonden. Läkarmissionen är exempelvis den organisation med störst relativ ökning av sin kännedom. 

– Vi har vågat jobba annorlunda och litat på kommunikation som kommer nära givaren, inte minst när det handlar om att samarbeta med influencers. Vi har vågat testa och experimentera, lyckas och misslyckas, vilket har bidragit till att vi knutit fina relationer och på så vis också hittat för oss nya givargrupper i samhället, kommenterar Hanna Rosell, marknadschef på Läkarmissionen, i ett pressmeddelande.  

Här är årets ranking:

De tio organisationer med störst relativ ökning av sin kännedom:

1. Läkarmissionen
2. Världens Barn
3. Wateraid
4. BRIS
5. Svenska Livräddningssällskapet
6. Stadsmissionen
7. Rädda Barnen
8. World Childhood
9. Hjärnfonden
10. Rosa Bandet

De tio organisationer som minskat minst när det gäller om allmänheten uppfattar dem som angelägna:

1. Vi Skogen
2. Min Stora Dag
3. Wateraid
4. Ecpat
5. Svenska Kyrkan
6. Hjärnfonden
7. Läkarmissionen
8. BRIS
9. Hjärt/Lungfonden
10. We Effect

De tio organisationer som är bäst på att omvandla kännedom till reelt givande:

1. Cancerfonden
2. Barncancerfonden
3. Rosa Bandet
4. Läkare utan gränser
5. Rädda Barnen
6. Röda Korset
7. Unicef
8. Svenska Kyrkan
9. Hjärt/Lungfonden
10. WWF



Dela sidan: