Dela sidan:

Alexander Pärleros är högaktuell, senaste veckan som årets digitala infiuencer på Considgalan. Förra året blev han både årets supertalang och superkommunikatör. Som mest känd är han idag som frontfigur till en av Sveriges populäraste podcasts, Framgångspodden, vars koncept är intervjuer med framgångsrika människor.

Efter en karriär som superframgångsrik säljare på SBS radio, grundade han tjänsten Mobilio som jämförde mobilabonnemang – jobbade stenhårt, men efter ett par knackiga år sålde han tjänsten till mediekoncernen Schibsted. 2015 grundade han Framgångspodden och influencerplattformen Panc Media. 2016 startade han upp en ny jämförelsetjänst – Pensionera.

Vi befinner oss i Panc Medias poddstudio (där bland annat Framgångspodden spelas in) i Gamla Stan i Stockholm – ett rum med tre stora bekväma fåtöljer, mikrofoner, ljudisoleringsplattor – och en liten vagn med whiskyglas och en flaska som för tankarna till hur kontor skildras i amerikanska filmer. Panc Medias kontor i helhet känns snarare som en liten mysig lägenhet. Trots att Alexander Pärleros onekligen har många bollar i luften och ett späckat schema, ger han ändå ett avslappnad intryck. Han har en timme för intervjun, eller "så lång tid det tar". Han tillägger "till det här då; fråga exakt vad du vill, ju giftigare desto bättre, du får fråga exakt vad du vill – jag svarar på allt", medan han äter någon slags rishistoria som dagens lunch. Själv har man blivit tilldelad en vätskeersättningsdryck med svartvinbärssmak (är som "tre resorb direkt i dryckesform", enligt en medarbetare på kontoret).

I medier och sociala kanaler framställs en tydlig bild av Alexander Pärleros – på foton nästan alltid leendes, pratandes om framgång, gå upp tidigt, citronvatten och jobba stenhårt. Är det en polerad yta? Det skulle man kunna fråga sig när man betraktar alla leende foton och det ena positiva pepp-inlägget efter det andra. Samtidigt tar han i sin podcast och i artiklar ofta upp sin tidigare motgångar i livet såsom hur det är att ha en frånvarande far, hur det är att vara bosatt i en barack i Brandbergen och leva på skyddad adress. Att det personliga varumärket Alexander Pärleros bygger på en polerad yta; en peppig friskus-solskensfigur är något som han inte håller med om alls.

– Nä nu har du nog inte gjort din research tillräckligt. Polerad yta – jag kan kolla de senaste bilderna jag lagt ut på min Instagram – det är bilder på min son, det är lite framgångsgrejer. Jag lägger ut ganska mycket roliga grejer. Är det här polerad yta?, frågar Alexander Pärleros och visar upp ett foto från Instagram där han smort in halva ansiktet med brun-utan-sol-kräm.

– Jag gjorde det för att jag kände att jag ville testa Idas brun utan sol. Sen hade jag jätteviktiga möten, men jag tänkte att det blir väl en icebreaker att jag köra halva ansiktet med brun utan sol. Jag känner inte att jag är inne i någon typ av ytligt grej. Folk hade då inte gillat mig genuint – och känt att de vill lyssna på Framgångspodden och följt mig, det är nog mer tvärtom tror jag. På Instagram lägger jag inte upp något om att jag mår dåligt, men det är sånt som jag absolut kan prata om i podden. Jag försöker vara så ärlig och öppen som möjligt. Jag tror jag är en av de personerna som är mest ärlig och öppen. Framförallt i podden "Sånt är livet" med mig och min fru Ida Warg, säger Alexander Pärleros, och betonar:

– Där är det extremt naket, extremt! Där får man höra de sjukaste grejerna någonsin, där är inget filtrerat överhuvudtaget. Jag vill sprida positiva grejer. Det är det som jag har mitt huvudfokus på – att det ska vara positivt eller att det ska vara roligt – jag kan jättegärna bjuda på mig själv i vilket medium som helst.

Något som visserligen kan kontrastera en polerad yta är Alexander Pärleros intervjuteknik i Framgångspodden som kännetecknas av att han är till synes personlig och öppen i intervjuer. Vissa kritiserar Pärleros för att vara just för självcentrerad, något som han själv tillbakavisar.

– Jag har inget behov av att berätta saker om mig själv. Det var något jag störde mig på med andra intervjupoddare, att den de intervjuar säger att de haft en trasslig barndom och de svarar att de också hade en trasslig barndom. När man hört det sju gånger blir man så här "kan du inte bara hålla käften". Jag satte på för att lyssna på den personen du intervjuar, jag skiter i din barndom, framförallt när du berättar det i alla avsnitt. Jag kände direkt att jag ska inte ta för mycket plats och att gästen ska hela tiden vara i fokus – och att jag ska vara extremt påläst på varje intervju, säger Alexander Pärleros och fortsätter:

– Jag vill inte att de ska känna att nu får jag komma till Alexander Pärleros Show med att det blinkar Alexander Pärleros överallt, att man ska komma till mig och så sitter jag där lite mallig och tycker "gud, vad du ska vara glad att du får vara här". Jag känner mycket mer att jag är en lyssnare, att det är intervjugästens tid – här är en och halvtimme som är din och nu ska vi göra vårt absolut bästa för att göra det här till ett riktigt, riktigt toppenavsnitt.

Din intervjuteknik kännetecknas dock att ända av att du just är personlig. Vad tror du vikten av att vara personlig i intervjuer har varit?

– Jag tror att det är en skillnad mellan mig och journalister rent generellt. Jag har inte gått Journalisthögskolan, men jag antar att det man säger på Journalisthögskolan är att berätta ingenting om dig själv, fråga bara frågor om gästen, för jag har knappt varit i en intervju där någon berättat någonting om sig själv. Men om man ska få mig eller någon annan att öppna sig, så är det bra att man är kompis med den man har framför sig, då vågar man öppna sig ännu ännu mer. Jag har inga problem med att berätta de här personliga grejerna, det skapar de finaste samtalen. Om jag vet att personen som jag intervjuar har en pappa som försvann när den var två-tre år gammal, då är det självklart att jag kommer att berätta att jag hade en pappa som försvann när jag var två-tre år gammal.



– Jag kanske bara lägger meningen "Min pappa försvann när jag var två-tre år gammal och jag har haft längtan efter honom i mitt liv", men då vet jag att vi har connectat. Som med godismiljardären Dani Evanoff, som berättar väldigt fint om sin resa när han åkte och letade efter sin pappa i Libanon och hittade honom till slut. En väldigt sorglig, men fin historia. Det kanske inte hade kommit fram om jag bara hade frågat om hur hans barndom var.

 

Intervjutekniken har till stor del vuxit fram från Alexander Pärleros tid som säljare, ett jobb som till stor del baseras på att skapa förtroende – något som även är användbart i andra kontexter.

– Något som jag har gjort bra genom åren är att jag har varit väldigt duktig på att få förtroende och läsa av människor. Detta efter jobb som säljare i sju år, där mycket handlar om att komma in på ett möte, där personen man träffar måste ha förtroende för en för att köpa något. De skulle aldrig handlat om de inte haft förtroende för en. Om jag får in en gäst här och lär känna den i en minut innan vi sätter igång och spelar in, så handlar det för mig mycket om att den här personen ska kunna öppna sig – helst att den ska kunna öppna sig mer än den gjort till sin fru, till sin man, eller till någon annan närstående. En nyckel är att jag har kunnat vara personlig själv för att få någon annan att vara personlig.

Något annat som Alexander Pärleros lyfter fram är värdet av research. 10-15 timme läggs på research läggs inför varje intervju, något som sedan inkorporeras in i intervjuerna. Researcharbetet sker till stor del genom att lyssna igenom självbiografier på ljudbokstjänsten Storytel i dubbel hastighet, ståendes vid datorn i fyra-fem timmar antecknades. Alexander Pärleros lyfter även fram vikten av att själv göra researcharbetet.

– Hade jag haft någon som hjälpt mig med research, då hade den kanske inte tagit med att personen exempelvis haft en hund när den var nio år gammal som hette Rödis. När vi väl pratar om någonting om barndomen så kanske jag säger till exempel att "just det, då hade du en hund som hette Rödis". Då känner den intervjuade att jag lagt tillräckligt mycket tid och visat tillräcklig mycket med respekt. Hunden kanske var det viktigaste i hela dennes liv, det kanske är den personen varit mest ledsen och mest glad för – och då öppnar den upp sig med allt annat, eller så får man upp den allra finaste historien där.

Framgångspoddens popularitet har vuxit enormt senaste året och blivit fyra gånger större, från 600 000-700 000 lyssnare varje månad i januari till nu, då den har upp emot två och en halv miljon lyssnare per månad. De har sedan dess ökat tempot rejält, och kommer nu ut med åtta avsnitt per månad, istället för fyra som det var tidigare. Konceptutvecklingen av Framgångspodden är samtidigt i full gång. Enligt Alexander Pärleros är det nuförtiden är inte mindre än tio personer involverade i podden. Med Framgångspodden medföljer content gjord för LinkedIn och Instagram. En heltidsanställd filmare följer med Alexander Pärleros överallt när han ger föreläsningar, de har lanserat en vip-grupp på Facebook med 5000 medlemmar, den har en ledningsgrupp på tio personer som har möten en gång i månaden, samt trettio skribenter som skriver nyhetsbrev. Till Framgångspodden kommer även en skrivargrupp ansvara för att komma ut med en bok var nionde månad. Samtidigt rasslar det in 300-500 mail per dag – som en anställd läser och selekterar ut det viktiga ur. Men syftet med Framgångspodden är inte att omsätta pengar eller att växa bara för att.

– Sanningen är att jag inte alls tjänar extra på att exempelvis börja släppa åtta istället för fyra avsnitt per månad. Det har inte något med pengar att göra – det handlar om att jag vill sprida de budskapen och kunnandet – mycket av de pengarna som kommer in, de investerar jag också. Det har blivit en enorm kraft som påverkar mycket folk och bara flyger fram. Mitt fokus har aldrig varit att vara offentlig, jag drivs inte av att vara med i Let's Dance eller stå och sjunga i idol, utan det är just att sprida budskapet och det jag brinner för.

Marknadsföringen av Framgångspodden, hur har den baserats på marknadsföring av dig själv som ett personligt, framgångsrikt varumärke?

– Det är självklart en intressant sak du pratar om. När jag sitter med de mest framgångsrika personerna i Sverige, så slänger dom lite framgångsstoft på mig i varje intervju. Efter ett visst tag blir jag framgångsmannen – för att jag har Framgångspodden. Jag har tagit det ordet lite grann, vilket självklart är bra för att jag tycker att det är positivt laddat.

I själva verket menar Alexander Pärleros att inom marknadsföring ha ett annat fokus än exempelvis ekonomisk vinst – är ett framgångsrecept i sig.

– Varumärket har vuxit eftersom jag är helt inriktad på en sak, och det är att ge, ge, ge. Naturens lagar säger att ger man hela tiden så kommer man att få. Är du schysst mot tio personer så ökar du sannolikheten att de ska kunna hjälpa dig med något, är du schysst mot 100 personer så har du ännu större sannolikhet och är du schysst mot 1000 har du ännu större sannolikhet. Det är lite så jag tänkt med Framgångspodden.

Konceptet att ge är även något som kan överföras till företags marknadsföring, menar Alexander Pärleros.

– Jag tror också detta är något man kan tänka som företag; "vad kan vi göra för våra kunder?". Säg att man har ett företag och driver resor, då bör de tänka "vad är det våra kunder vill ha för att de ska handla resorna?" Det är inspiration inom resor och resmål, att det är någon som äger den här frågan. Istället för att satsa på reklam och att konvertera kunder till sina tjänster, tycker jag därför att företaget bör satsa nästan allt på att ge deras kunder content som kunderna skulle kunna vara villiga att betala för. 

Om ett företag lyckas med det – då har man lyckats med sin marknadsföring; att ge kunderna content som förändrar deras liv, är att ge tillbaka – och då kommer allt annat på köpet. Det är det som Framgångspodden är uppbygd på. Om jag hade byggt den för att tjäna pengar – eller om jag hade släppt ännu mer avsnitt för att tjäna mer pengar, då hade den inte varit stor. Då hade det varit fel fokus, då hade jag inte lagt till de där timmarna extra varje vecka som inte handlar någonting om pengar. Det handlar bara om att jag vill göra produkten extra bra – att ge mer till någonting som man har stor passion för.

Dagens internetlandskap är inte helt lätt att navigera inom – personer, företag och organisationer blir snabbt kritiserade, samtidigt som polariseringen varit påtaglig. Vad tycker du idag är svårast när det gäller marknadsföring och kommunikation?

– Jag är helt övertygad att om inte sociala medier hade funnits, såsom Instagram som jag ofta är inne på flera timmar per dag, skulle jag garanterat varit lyckligare. Om jag sitter och bläddrar igenom ett Instagramflöde så känner jag mig inte så glad, utan det är någonting som jag också brottas med; att det är ett problem att man är fast i sin telefon så himla mycket och man glömmer livet runt omkring. Så vem vet, en dag kanske jag struntar i allt som har med det att göra och inte är med någonstans. Jag kanske inte skulle tycka det vore helt fel att bo i Thailand och yoga varje dag och inte ha någon internetuppkoppling överhuvudtaget – vara i nuet. Ha någon hydda där som jag, Ida och min son Elvis bor i. Gå ner till stranden och bara leva lite för dagen. Jag tror inte jag är lyckligare nu än jag skulle vara då. Jag tror man skulle njuta mer av dagarna. Så kanske det blir någon gång i framtiden, men det finns självklart fördelar med allting nu också. Nu är jag inne i att jag vill sprida ett budskap och få en förändring, så jag ska inte klaga. Jag tror bara att det fanns ganska många fördelar förut när det inte fanns smartphones – och att man är så beroende av internet som man är nu.

Vad har du mött för motgångar på nätet?

– Jag har inte fått så mycket hat, men om jag hade haft en kommentarsfunktion i podden är jag helt övertygad om att det skulle vara väldigt mycket, inte hat, men det hade varit betydligt mer kommentarer. Saker som man sagt som folk inte håller med om. Men podd funkar inte på det sättet, att man kan kommentera direkt, utan då måste leta upp min e-post och sen skicka ett mail. Sen är podd också bra i det formatet att man kan mer utförligt förklara sin åsikt. Jag har träffat alla partiledarna i podden och alla partiledarna har olika åsikter; det kan finnas en fråga som det kan finnas tre svar på som är totalt helt olika – men hör man förklaringarna till kan man också tycka att det kan nog stämma – alla tre, fast de är totalt helt olika. Sen har jag inte heller haft något intresse av att hoppa in i massa influencerfejder med andra och vara inne och sprida hat – jag är mer emot det.

Om vi går vidare till vad du gör utöver Framgångspodden, influencerplattformen Panc Media och jämförelsetjänsten Pensionera. Inom influencerbranschen blir konkurrensen allt tuffare. Vad har ni för vision med Panc Media och vad ska ni göra som inte andra influencerplattformar gör?

– Det är väl som med Framgångspodden, vad gör Framgångspodden som inte andra gör? Jobba lite hårdare, jobba tio procent mer på det som vi tycker är viktigt – försöker göra kunderna lite nöjdare, försöker synka med kampanjer – har inte ett pengafokus utan har ett fokus på att göra väldigt bra saker. Jag tror inte man behöver uppfinna hjulet när det gäller det mesta man gör – jag tror det räcker att man gör någonting lite mer engagerat så kommer man ganska långt på det, vad än man gör för någonting.

Din tidigare jämförelsetjänst som du grundade 2012, Mobilio, Sveriges första jämförelsetjänst för mobilabonnemang, gick med miljonförluster och såldes 2015 av Schibsted – som ett halvår senare la ner bolaget. Skulle du förändrat något i efterhand kommunikationsmässigt eller varumärkesstrategiskt?

– Jag tror inte det. Jag tror inte på idén – oavsett vilken kommunikation vi haft, så skulle jag inte gått och startat upp en ny sån tjänst. Det var bra om än ambitiöst, det kunde lossnat – men det handlar om att misslyckas också för att lära sig. Om jag inte hade startat Mobileo är jag helt övertygad om att jag inte suttit här och haft den här intervjun med er, för det hade kanske inte funnits lika mycket att fråga om, och Framgångspodden hade troligen inte kommit till, Pensionera hade inte kommit till, Panc Media hade inte kommit till. 

Men det är klart att det var jobbigt att prata om det i början – att vi inte fick det att lossna. Vi tappade jättemycket pengar varje månad, trots att jag jobbade stenhårt, kvällar, nätter och helger, men sen så lossnade det aldrig. Det var en svinlärorik tid – men jag hade absolut inte velat göra om det. Jag vill inte lägga fyra år på något sådant igen – man måste må bra under resan, det är det viktigaste känner jag. Jag visste att det var läroår – hundår i entreprenörsbranschen – men jag känner att jag kan skita i att uppleva de hundåren igen – nu kan jag göra något annat som är roligare. Det är lite som jag inledde tidigare. De sakerna som har gått bra – det är de sakerna som jag har haft en stor passion för. Saker som gått mindre bra, men varit väldigt lärorika – har jag inte brunnit lika mycket för. Jag brinner inte lika för mycket mobilabonnemang som för att träffa människor och prata om livet.

Pensionera då, brinner du för det?

– Det är sant, det är pensionsförsäkringar, det kanske inte är det roligaste heller. Skillnaden där är att förutsättningarna är helt olika. Den stora skillnaden är även att jag startat det med tre andra, och jag var ensam med Mobilio, vilket gjorde att det var väldigt tufft. Jag kunde inte höra av mig till någon när det gick väldigt, väldigt dåligt. Det är något jag lärt mig under den här resan – att jag aldrig någonsin kommer göra någonting själv i framtiden. Med Framgångspodden var jag visserligen själv – men det var en hobby som exploderade. Jag skulle aldrig starta ett företag själv – för det kommer vara väldigt många motgångar på vägen – man kommer må väldigt, väldigt dåligt. Det är väldigt skönt att kunna ha någon som man kan dela det med. För oavsett hur bra det går, om det är Daniel Ek eller Sebastian på Klarna, är jag helt övertygad om att övervägande delen av deras dagar är fyllda med problem. Det är jättehöga chefer som säger upp sig, det är strul, det är olika stämningar som kommer in – så även om det går jättebra och de har bolag som är värderade till extremt mycket pengar – så är det mycket av dagarna som går till det operativa – och som är fyllda av problem. Det är skönt att kunna dela de här problemen med någon. Det är den största skillnaden, om man bara tar det känslomässigt

Avslutningsvis, hört rykten om att du inte heter Pärleros egentligen, stämmer det?

– Det stämmer, hette egentligen Jönsson från början. Säkert många som ser mig som Jöns-Pelle. Må de brinna i helvetet.

Nere på gatan ber Alexander Pärleros mig att filma honom med sin mobil för att skapa en Instagram-story samtidigt som han fotograferas av Resumés fotograf – varumärkesbyggandet pågår ständigt.

Fakta/Alexander Pärleros
Ålder: 33
Uppväxt: Haninge 
Bor: Vasastan 
Familj: Fru Ida Warg och sonen Elvis Warg 
Tjänar: Tar ut 40 k / månad
Utbildning: IHM Business school 
Karriär i korthet: Röjdykare, Radiosäljare, grundare av 10 bolag varav mina senaste är Panc media och Pensionera 
Gör på fritiden: Poddar 
Medievanor: Lyssnar på podd
Senaste bok: Pappillon
Senaste film: A Star is Born 
Hissar: Skogsmunken Björn Natthiko Lindeblad 
Dissar: Folk som höjer sig själva genom att sänka andra 



Dela sidan: