Dela sidan:

Stockholm Design Lab, som tidigare jobbat med kunder såsom Sas, Ikea och Volvo,  uppger att den naturliga utgångspunkten för identitetsutvecklingen är Nobelmedaljen som togs fram inför den första prisutdelningen 1901. Konceptet med den nya visuella identiten är att varumärkets visuella element såsom ordmärken, typografi, färg ska bygga på nobelmedaljens design.  

– Det är en stor ära att få arbeta med ett av världens mest respekterade och välkända
varumärken. Under året som gått har vi haft förmånen att skapa en visuell identitet för
Nobelpriset som hedrar minnet av Alfred Nobel och alla de framstående gärningar som belönats med priset. Samtidigt som det har varit viktigt att lyfta fram historien har vi fokuserat arbetet på att säkra en lika framgångsrik framtid genom att skapa ett fundament att arbeta utifrån under många år framöver. Tillsammans med Nobelstiftelsen har vi definierat tidlösa grafiska verktyg parade med samtida uttryck som möter dagens krav på tydlig och upplevelseorienterad kommunikation, säger Björn Kusofsky, grundare och executive creative director på Stockholm Design Lab, i ett pressmeddelande.

Den nya visuella identiteten implementeras stegvis och började lanseras i samband med Nobelprisets nya hemsida, nobelprize.org. Under kommande nobelveckan kläs även många evenemang med den nya identiteten. 

– Idag har vi en omfattande publik verksamhet, med utställningar, föreläsningar, möten och digitala upplevelser både på hemmaplan och ute i världen. Nobelpristagarna och deras gärningar är kärnan i allt vi gör, men vi vill också använda Nobelprisets kraft för att skapa engagemang kring utbildning, forskning, litteratur och fredsfrågor. Det är en viktig uppgift vi har och vi är måna om att ha rätt verktyg för att kunna nå ut till och ha en dialog med så många som möjligt. Tillsammans med Stockholm Design Lab har vi tagit fram en ny visuell identitet som ger oss den flexibilitet som är nödvändig i en bred verksamhet som rymmer såväl skolprogram som högtidliga ceremonier, samtidigt som den på ett väldigt fint sätt tar tillvara Nobelprisets unika historia, kommenterar Annika Pontikis, kommunikationschef på Nobelstiftelsen.



Dela sidan: