Dela sidan:

Den avstressande jullåten (Christmas) Sound SPA, har skapats genom ett samarbete mellan Bowers & Wilkins, musikproducenten Markus Bergkvist, kompositören Joel Danell och stressforskaren och läkaren Töres Theorell. Låten uppges vara optimerad för att lyssna på i bilen, detta för att allt fler ser bilen som en tillflyktort för egentid. PR-konceptet är utformat av reklam-, webb- och innovationsbyrån Stendahls. 

– I egenskap av experter på audio, och med de resurser vi har i form av ett oerhört kompetent ljudsystem i Volvo, såg vi en möjlighet att visa hur ljud även kan ha en positiv inverkan på kropp och sinne. Genom att kombinera forskning kring hur ljud påverkar oss med det vi är bland det bästa i världen på – ljud i bil – vill vi skapa en upplevelse som hjälper lyssnaren tillbaka till här och nu, Linnea Blomqvist, global marketing manager på HARMAN, Bowers & Wilkins Automotivepartner, i ett pressmeddelande och fortsätter:

– För många är stunden i bilen den enda stunden vi har för oss själva under en dag, den enda möjligheten att för ett ögonblick koppla bort omvärlden. Att förstärka det med en ljudupplevelse skapad med ett syfte blir oerhört starkt. Tillsammans blir bilen och ljudet en större helhet, en rumslig ljudupplevelse med fysisk och känslomässig påverkan. Bowers & Wilkins Sound SPA handlar om att vara här och nu, men är samtidigt en flirt med framtiden. I takt med att bilar utvecklas och blir smartare förändras också hur människor använder bilen. När du inte längre behöver köra själv, vilken roll får bilen då? Ett kontor, ett konserthus eller kanske ett ljudspa? 

Som en del av initiativet hålls även ett event idag i Volvo Studios i Kungstrådgården i Stockholm, där alllmänheten erbjuds 15 exlusiva julmusikterapiminuter, i bilar där julstressen är som störst.



Dela sidan: