Dela sidan:

För några veckor sedan slog Handelsanställdas förbund larmom att julmusiken i butik uppfattas mycket negativt av butikspersonal. En färsk undersökning, genomförd av Inizio på uppdrag av Clas Ohlson, visar att även butiksbesökare i hög grad (47 procent) anser att julmusik är som mest stressande i butiksmiljö.

För att vara med och bidra till en så stressfri jul som möjligt har Clas Ohlson tagit fram specialkomponerade, mindfulnessversioner av klassiska jullåtar som kommer att spelas i alla butiker.

– Med vårt specialkomponerade julalbum vill vi försöka göra våra butiker till en lugnare plats. Även om musiken är skapad med glimten i ögat så finns det en allvarlig underton. Många påverkas negativt av julstressen och vi vill hjälpa till att motverka detta, säger Jeff Jackett, Group Head of Marketing and Brand på Clas Ohlson i en kommentar.

Låtarna finns även tillgängliga för allmänheten genom ett album på Spotify och som avslappningsvideos på Youtube. Låtarna som har bearbetats är några av de mest välkända och till tempot stressiga låtar. Projektet är en utbyggnad av Clas Ohlsons julkampanj "God Stressfri jul".

– Målet var att behålla melodin och texten från originallåtarna men göra dem i en mindfulnessversion. Att det fanns något roligt i det hade vi på känn men vi blev överraskade när resultatet från Smiley Smiles kom. De hade faktiskt lyckats skapa julmusik som vi på riktigt blev avkopplade av att lyssna på, säger Jesper Stein, art director på King i en kommentar.

FAKTA/Christmas Songs (Mindfulness Edition)
Albumet Christmas Songs (Minfulness Edition) från Clas Ohlson innehåller klassisk julmusik i avslappnande, mindfulnessversioner. Låtarna som gjorts om är "Hej Tomtegubbar", "Jingle Bells", "We Wish You a Merry Christmas", "Winter Wonderland" och de traditionella, finska och norska julsångerna Joulupukki, Joulupukki och På Låven Sitter Nissen.

Målgruppen för undersökningen var den svenska allmänheten i åldern 18-79 år. Undersökningen är genomförd via webbpaneler mellan den 2 december och den 5 december 2018. Totalt svarade 1045 personer på undersökningen.

 

Arbetsgrupp King:

Christoffer Dymling – Copy/CD
Linnea Gardefjord – AD
Jesper Stein – AD
Pernilla Berg – Projektledare
Åsa Slättegård - Produktionsledare
Calle Cassel – Formgivare
Per Wilson – Strateg
Sunit Mehrotra - Kundansvarig

Kund Clas Ohlson
Jeff Jacket – Group Marketing Manager

Musik och radioproduktion – Mindfulness Christmas Music
Andreas Grill & Nick Malmeström – Smiley Smiles

Musikvideoproduktion
Bsmart – foto och produktion

PR
Patrik Sundberg – Post PR



Dela sidan: