Dela sidan:

När Resumé Insikt körde 300 av de svenska influencers som är verksamma på Instagram genom två verktyg för att avslöja fejkföljare, visade det sig att var fjärde följare var bluff.

Nu svarar Lukasz Lindell, Facebooks kommunikationschef företag, på våra frågor via mejl:

Vad är era tankar kring att två av varandra oberoende verktyg visar att var fjärde följare är fejk och/eller en bot?
– Jag känner inte till verktygen och hur de fungerar och kan inte kommentera kring dem. Men de flesta människor kommer sällan i kontakt med spam på Instagram, och våra egna uppskattningar visar att spamkonton utgör en väldigt liten del av Instagrams månatliga användare.

Vad gör Facebook/Instagram för att motverka fejkkonton på Instagram?
– Vi arbetar kontinuerligt med att förbättra våra system för att identifiera spam och motverka den här typen av aktivitet på Instagram. Till exempel blockerar vi dagligen miljontals falska konton i samma stund som de registreras. Vi gör stora investeringar inom det här området, och vi har nyligen presenterat att vi framöver kommer ta bort aktivitet skapad av tredjepartsapplikationer som har som syfte att skapa falskt engagemang. Läs mer här.

Hur många rensningar gör ni och vad går ni på när ni rensar ut genom AI?
– Jag kan inte dela detaljer kring de exakta mekanismerna vi använder för att motverka falska konton på Instagram, men att hålla dessa aktörer borta från plattformen är en viktig fråga för oss.

Hur ska ni jobba i framtiden för att säkerställa en miljö både för influencers, följare och annonsörer?
– Det är av högsta prioritet att fortsätta investera i system för att säkerställa att våra plattformar inte missbrukas.

Tycker ni att de åtgärder ni hittills tagit räcker?
– Vi kan se att det vi gjort hittills har visat sig framgångsrikt, men det finns alltid mer att göra och vi lägger stora resurser på att hålla oss ajour med utvecklingen.

Stämmer det att man bryter mot Instagrams användarvillkor om man köper följare?
– Som våra regler säger är det inte tillåtet att delta i några utbyten för att få likes, kommentarer eller följare vilket går att läsa här: "Don't participate in any "like", "share", "comment" or "follower" exchange programs."

Vad är er syn på affärsmodellerna som sajter som Boostamig och Instahype bedriver? Gör ni något för att motverka dessa verksamheter?
– Alla som använder Instagram måste följa våra regler. I de fall som en användare inte gör det kan vi vidta åtgärder.

Hur tacklar ni det faktum att bolagen som säljer följare, kommentarer och lajks blivit mer "sofistikerade" och säljer lajks, kommentarer och följare inte bara som botar utan också som vanliga människor? Och att de samtidigt erbjuder boostpaket som låter en köpare få exempelvis 500 nya följare varje dag under en längre tidsperiod? Upptäcker er AI detta?

På den sista frågan hänvisar Lukasz Lindell till svaren på frågorna ovan.

 



Dela sidan: