Dela sidan:

Fjolåret genererade totalt 27 vinster för svenska byråer och tre Grand Prix. Åkestam Holst för kampanjerna "Retail therapy" (Interactive) och "Humanium" (Grand Prix for good) som de gjort tillsammans med Great Works. Forsman & Bodenfors knep det tredje i Media med kampanjen "Sweden on AirBnb". Byrån tilldelades även titeln "Country agency of the year". 

2018 är utdelningen betydligt svagare.

39 nominerade bidrag gav endast 13 vinster under prisutdelningen i London under torsdagen. Exempelvis blev det inga utmärkelser i kategorierna digitalt, film och innovation – där Sverige historiskt sett brukar vara starka.



Abby Priest blev den svenska byrå som hade den mest framgångsrika tävlingen. "The Lost typography of Bauhaus" kammade hem fem vinster – däribland guld i PR. Kvällens storvinnare blev Ketchum och dess systerbyrå AMVBBDO som vann Grand Prix i både integrerat och glas for kunden Essity för sitt arbetete med varumärket Libresse Bodyform.

Svenska vinster i Eurobest 2018



Abby Priest (5)

THE LOST TYPOGRAPHY OF BAUHAUS/ADOBE 

Guld (PR), Silver (Design), Brons (Brand eaxperience) Silver och brons (Direkt)



Forsman & Bodenfors (3)

"Pump it up"/ Volvo construction equipment Brons (Entertainment

)
"Boxes"/Uber Brons (Film craft )


"Things"/Volvo Cars Brons (Film craft)

Open Studio Stockholm

DEAR TEA SOCIETY/TEA Silver (Design)

Åkestam Holst

"Voice of Change"/Europride 2018  Silver (Audio)

Nord DDB
"Exerhighs"/Björn Borg Brons (Integrerat)




M&C Saatchi

"ABOVE AND BEYOND"/Com Hem Brons (Film craft


)

Goodby Kansas Studios

"OVERKILL'S THE WALKING DEAD - GRANT"/Starbreeze Brons (Film craft)



Dela sidan: