Dela sidan:

CP+B gör om – flyttar plusset och hoppas förmedla mer punk
Den MDC Partner-ägda byrån Crispin Porter + Boguski, i folkmun CP+B, görs om. Framöver kommer byrån att förkortas till CPB+, medan det fullskaliga namnet blir Crispin Porter Buguski. Helt utan plusset alltså. Förändringarna kommer efter att Alex Bogusky återvände till byrån tidigare i år. Ytterligare en förändring som skett sedan i somras är att man har stängt ner kontoren i Miami och Los Angeles. Med omgörningen hoppas man kunna spegla den "rebelliska natur byrån alltid haft". Dessutom hoppas man kunna förmedla "punk".

– Genom att flytta ut plusset från namnet fokuserar vi mindre på att Alex skulle vara ytterligare en partner, och mer på CPB:s partnerskap med andra människor, säger Adam Skalecki, co-lead på byrån.

Samtidigt ändrar man sin logotyp. Det skriver Adage.

Publicister och Google nära överenskommelse om GDPR
Google och publicister har legat i fejd vad gäller datalagstiftningen GDPR sedan den trädde i kraft, i olika turer. Det har Resumé rapporterat om upprepade gånger tidigare. Redan i maj uppgav Google att de skulle följa IAB:s riktlinjer för samtycke, en av de saker som regleras i GDPR. Men det har dragit ut på tiden. Nu tycks konflikten dock lösa sig, enligt uppgifter till Digiday. Stora publicister från Storbritannien och Tyskland, byrågrupper, Google och andra techbolag träffades i London i veckan för att diskutera och komma överens om vilka dataprocessorer som kan använda publicisternas data om sina läsare för personaliserade annonser.

Åkestam Holst och Nord DDB på listan när Adweek listar årets 25 bästa annonser
Den amerikanska branschtidningen Adweek placerar Åkestam Holsts Pee Ad för Ikea på sjätte plats när de listar årets bästa annonser alla kategorier. Annonsen kallas "en av de mest oväntade" 2018. Vidare skriver Adweek: "När den rullades ut i början på året satte den här annonsen ribban för hur märklig reklam kan vara 2018. Nu när vi närmar oss slutet på året kommer ingen annan annons ens i närheten." Med på listan återfanns fler svenska kampanjer. Nord DDB:s julkampanj för Elgiganten "Att ge mer" hamnade på plats 14 "en oväntat känslosam och filmisk berättelse", skriver Adweek.  
Pee Ad och "Att ge mer" har gott sällskap på listan. Etta blir föga förvånande Nikes reklam med Colin Kaepernick. Hela listan finns här.

Mer innehåll på streaming än linjärt för första gången någonsin
Enligt en årlig undersökning beställd av FX, Fox Entertainment Group, har streamingtjänster som Hulu och Netflix tillsammans med reklamfinansierad tv och kabel-tv tillsammans producerat fler serier än vad linjär-tv gjort. För tillfället är 495 serier i omlopp på de förstnämnda tjänsterna. Det skriver Adage.

Youtube raderade 58 miljoner klipp
Under årets tredje kvartal plockade Youtube ner 58 miljoner klipp och 224 miljoner kommentarer från plattformen, skriver moderbolaget Alphabet. Bakgrunden är att Youtube varit under stor press från både myndigheter och intressegrupper i USA, Europa och Asien om att ta bort hat och extremism. Google har tagit fram en ny teknik för att automatisera rensningen. Dessutom har bolaget utökat antalet moderatorer kraftigt. Det skriver Reuters.



Dela sidan: