Dela sidan:

De nya reglerna införs juni 2019, och kommer bland att reglera exempelvis reklam som gestaltar att kvinnor inte kan parkera och som förminskar män som gör typiskt "kvinnliga" sysslor, skriver The Drum. ASA bedömer exempelvis följande scenarion som "problematiska"

  • Reklam som visar att en man eller kvinna inte klara av att göra något på grund av deras kön
  • Reklam som visar personers vars fysik generellt sätt ej associeras med deras kön, och som samtidigt antyder att det är viktigt anledning till att de inte är framgångsrika – exempevis på det sociala eller romantiska planet
  • Reklam som riktar sig till mammor som antyder att vara vacker är en viktigare prioritet än att må bra psykiskt
  • Reklam som förminskar män för att de utför stereotypiskt "kvinnliga" sysslor

Samtidigt meddelar ASA att syftet inte är att förhindra reklam som exempelvis gestaltar attraktiva, framgångsrika eller hälsosamma personers livstil – och exempelvis Protein Worlds skandalomsusade reklamaffisch "Beach Body Ready?"  kommer inte kommer förbjudas. 

– Det finns ingen plats för skadliga könsstereotyper i brittisk reklam. Det vet nästan alla annonsörer, men för de som inte vet det, så uppger våra regler att det räcker med stereotyper som håller tillbaka människor och samhället. CAP kommer utvärdera reglerna efter tolv månader för att se till att de fyller sitt syfte att motverka skadliga könsstereotyper, säger Shahriar Coupal, director på Committees of Advertising Practice (CAP), som bestämmer de regler som ASA upprätthåller. 

– Det finns ingenting i våra nya regler som förbjuder att reklam visar personer i könsstereotypiska roller. Problemet skulle vara om reklamen antyder att det är det enda öppna alternativet endast för män eller endast för kvinnor och att det aldrig görs av det andra könet. Exempelvis är det inte ett problem att en kvinna städar, men om en man smutsar ner och sätter upp fötterna medan en kvinna städar runt honom, och att det är väldigt tydligt att det bara är kvinnan som städar hemma, då skulle det kunna vara problematiskt, säger Ella Smillie, policy-expert på CAP till BBC



Dela sidan: