Dela sidan:

Resumé Insikt påbörjade för två veckor sedan en granskning av 300 influencers och deras fejkföljare. Som en uppföljning valde vi att skapa två Instagramkonton – och testade att köpa fejkade följare, lajks och kommentarer från bolag som arbetar med detta. Syftet var att förstå hur bolagen som säljer följare arbetar.

När testet var slutfört bestämde vi oss för att anmäla kontona till Instagram för att se hur snabbt plattformen agerar – vilket var lättare sagt än gjort. Vi upptäckte att det inte fanns någon funktion att anmäla misstänkt aktivitet.

Eftersom Instagrams villkor är tydliga med att man inte får köpa följare, kommentarer och lajks borde de rimligtvis underlätta för Instagram om människor hjälpte till och anmälde dessa konton.

Vi ställde frågan till Facebooks kommunikationschef Lukasz Lindell, som tidigare sagt att Instagram ser allvarligt på problemen.

– Vill man rapportera ett konto för den aktivitet ni beskriver är det bästa att gå in på kontot, klicka på de tre prickarna till höger om användarnamnet och välja "Anmäl" och sedan "Publicerar skräppost". Då kommer det in till det team som arbetar med de här frågorna och kan hanteras.

När vi har rapporterat kontot som ”spam” så blockeras det för användaren som anmält det. Men kontoinnehavaren kan tills vidare använda det som vanligt.

Att trycka på "spam" känns ju väldigt otydligt då det ju inte är spam som det handlar om. Varför är det inte tydligare vad man ska välja just när det handlar om misstänkt aktivitet?
– Jag har inte ett direkt svar på den frågan just nu, men uppskattar att ni tar upp det och ser till att feedbacken hamnar hos de som hanterar de här frågorna.

Instagram lovar att göra regelbundna rensningar på fejkföljare, men vi har nio dagar efter köpet inte sett något resultat på detta. Av de 1161 följarna på ”travelswithlilly” är 939 kvar. På ”travelswithkyl” är 187 av 200 köpta kvar.

– Jag kan berätta att funktionerna kring att identifiera tredjeparts-applikationer som beskrivs i den här bloggposten från och med nu kommer börja rulla ut globalt. Resultatet av detta bör bli synligt på plattformen de närmaste månaderna, säger Lukasz Lindell.

Det här är en del i en större granskning av influencer marketing från Resumé Insikt. Här är de tidigare artiklarna:

1. Botfabriken – här är fejkföljarna som tar dina annonspengar
2. Lista: 300 influencers – så många fejkföljare har de
3. Sveriges Annonsörer om mätproblemet: Vi måste samlas kring en valuta
4. Jakten på det perfekta influencerverktyget var plågsam
5. Guide: Så undviker du konton med falska följare

6. Vi testade att köpa följare på Instagram – detta hände
7. Bolagens system för fejkföljare – vårt test avslöjar hur det går till

Är du redan prenumerant? Logga in här!



Dela sidan: