Dela sidan:

"Engagera dig ideellt – och ha roligt."

Lådorna i en byrå hemma hos Sandra Kastås har börjat hänga. Och ett av rören har läckt i snart två år nu. Båda oinspirerande måsten, som skulle behöva lite kärlek. Men som hon drar sig för att åtgärda.

Å andra sidan: när hon inte lyckades hitta en tillräckligt snygg klädställning till hallen, så byggde hon helt sonika en själv.

Exemplet är talande för Sandra Kastås, som sedan ett halvår tillbaka driver kommunikationsbyrån Orakel PR, och rankar "roligt" före "nödvändigt". Det är lätt att undra hur hon ens tjänar pengar, med alla ideella engagemang i hennes tillvaro. Det senaste i raden är Mensa International – världens smartaste förening som samlar de två procent av befolkningen som har högst IQ (enligt deras standardiserade test). Hennes mission är global, och handlar om att driva Mensas kommunikation mot samtliga hundratalet medlemsländer, vilket förvisso enligt henne inte upptar mer än en dag i veckan. Men ändå. Helt gratis.

– Jag har extremt många ideella engagemang, berättar Kastås och skrattar.

– En eller två gånger om året måste jag göra en inventering, för att ta bort något eller lägga till något annat. För det ramlar ner förfrågningar hela tiden och då kliar det i fingrarna... men samtidigt måste mitt bolag dra in pengar också.

Som tur är har hon en "enorm kapacitet", understryker Kastås, vilket gör att hon faktiskt klarar av en hel del.

Förutom Mensa och Orakel PR är hon ordförande för Svenska PR-företagen, ersättare i distriktsstyrelsen för S-Kvinnor i Stockholm, utbildare inom pr-strategi på Distansinstitutet samt pr- och medieansvarig på TEDxStockholm. Med mera. Det ska också sägas att hon faktiskt tjänar pengar, i uppdrag för till exempel Karlstad kommun, en statlig myndighet samt andra projekt genom Orakel PR och Almedalsbyrån.

Men ofta är pengarna en produkt av det roliga.

– När jag har varit engagerad vid sidan av har jag fått ett stort nätverk och även visat vilken kapacitet jag har. Och det gör att desto fler har mig i åtanke senare i livet. Till exempel har många förfrågningar trillat in efter att jobbet på Mensa blev offentligt.

"Se potentialen – och gör något av det."

Sandra Kastås har alltid haft stor potential. Det är bara att hon inte alltid har vetat vad hon ska göra med den. Som skolelev i Gotlandsorten Klintehamn hade hon nära nog fotografiskt minne. Proven skrev hon färdigt långt före alla andra, och resultatet löd oftast MVG. För att ha något att göra på lektionerna fick hon sysselsätta sig med extrauppgifter.

Även under högskolestudierna på Uppsala universitet upplevde hon sig understimulerad. Ekonomikurserna kändes slappa och för dåligt förankrade i näringslivet. Därför såg hon till att öka på tempot till en studietakt på 150 procent, med kreativa kurser inom bland annat foto, grafisk design, projektledning och medicin. Vid sidan av engagerade hon sig som teaterföreståndare, modedesigner och skribent för en studenttidning.

– Jag blir lätt uttråkad och behöver hela tiden ny input, berättar Kastås.

Så har det sedan fortsatt in i arbetslivet. De ideella engagemangen har alltid funnits vid sidan av heltidsarbetet.

Först 2014 insåg hon varför hon alltid behövt mer aktivitet än andra.

– Jag dejtade en kille som pratade om hur smart han var och hur höga poäng han hade fått på Mensatestet. 'Jag är inte heller så jävla dum', tänkte jag och blev nyfiken. Till slut gick jag och gjorde provet bara för att se hur jag låg till.

Hon fick högre poäng än sin dejt. Och inte nog med det; hon kvalificerade sig till Mensa.

– Jag läste på om vad IQ-nivåerna stod för. Till exempel fick jag förklarat för mig att en person på min nivå har lätt för att ta sig igenom universitetet. Då föll polletten ner. Det var inte universitetet som var dåligt, det var bara jag som hade lätt för mig.

En dag började medlemstidningen för Mensa dimpa ner i brevlådan. Hon såg att de sökte en ny pr-ansvarig i Sverige. Det kliade givetvis i fingrarna.

– Jag hade själv inte hört så mycket om Mensa innan och tyckte att de kunde synas mer. Så där såg jag direkt en potential. Så jag sökte tjänsten och fick den.

Hon fastnade inte minst för initiativet "Gifted children program".

– Det är ett program inom Mensa som handlar om att öka kännedom om särbegåvade barn och ungdomar. Dessa blir ofta understimulerade i skolan, eftersom den är utformad för normalbegåvade eller elever som behöver extra hjälp. Genom att höja kunskapen bland lärare och föräldrar om hur man tar hand om särbegåvade barn och ungdomar, slipper kanske några av dem falla ur skolan på grund av understimulans.

– Rent kommunikativt tycker jag att Mensa International jobbar alldeles för lite med att samordna kommunikation och dra nytta av samlad kunskap och kraft i medlemsländerna. Min ambition är att skapa ett grundunderlag som kan användas överallt, men givetvis på det sätt som de kommunikationsansvariga i varje land tror fungerar bäst lokalt.

På samma sätt som hon har insett potentialen i sig själv, har hon utvecklat en förmåga att se potential i varumärken eller företag som kommer i hennes väg.

– Att se potential har blivit något av ett personlighetsdrag. Att jag vill förbättra – allt från kommunikation till affärsnytta hos företag. Det finns extremt mycket kul där ute. Vilket gör att jag har svårt att säga nej till saker. Men också att jag hittar till väldigt spännande projekt. Det är ofta just det som driver mig.

'Skaffa mentorer'

Ett spännande projekt upptäckte hon redan i samband med sin första långvariga arbetsgivare efter ekonomistudierna, Ullman PR, där hon som vd-assistent blev erbjuden delägarskap.

– Jag hade bara kommit två-tre år in i karriären och stod plötsligt med ett sådant erbjudande i handen. Då är man rätt vilsen; 'ska jag tacka ja? Borde jag ställa motkrav?Hur fungerar allt pappersarbete?'

Hon letade då upp en mentor för att få rådgivning.

– Överlag fick jag väldigt bra hjälp, och beslutet blev att jag gick in som delägare. Jag önskar att jag hade hittat en mentor ännu tidigare för att ventilera och välja vägar. Det är aldrig för tidigt för det. Att skaffa en mentor är bland det bästa man kan göra i karriären.

Samtidigt upptäckte hon en brist i mentorskapet. Eller rättare sagt:

– Jag såg förbättringspotential! Svaren tenderade ibland att bli alldeles för mycket psykologiskt flumflum. Om jag frågade vad mentorn tyckte om att jag funderade på att starta eget, så fick jag 'vad tycker du själv'? till svar. Då fick jag panik. Jag frågade ju för i helvete, och då ville jag veta hur just den personen såg på saken.

Lösningen? Starta ett eget mentorsprogram, naturligtvis.

– På adepternas frågor svarade jag då istället dels hur jag ser på saken, men också hur andra ser på det och dessutom gav jag ytterligare ett perspektiv på hur man kan tänka. Att skapa ett rejält diskussionsunderlag är ju avsevärt mycket bättre än att bara bolla tillbaka frågan. Så återigen, eftersom jag tycke att det kunde bli bättre, tog jag tag i det själv.

"Bjud på ditt nätverk"

Sandra Kastås blev för en del mentorselever vägen in till politiken. På samma sätt som vd:n på Ullman PR – Harald Ullman – har varit hennes.

– Jag var sosse sedan innan. Men han hade ett stort nätverk inom partiet, som han var väldigt generös med. Det gjorde att jag kunde komma in i politiska sammanhang. Sedan delade jag nätverket vidare till mina mentorselever. En av dem blev medlem i S-Kvinnor och en annan började jobba på Socialdepartementet.

För egen del kom hon att engagera sig i Socialdemokraternas senaste valkampanj, dels ideellt men även som uppdrag för Orakel PR. Hennes pr-kunskaper kom bland annat till användning i arbetet med reklamstrategier, innehållsproduktion till sociala medier och sökoptimering på hemsidan.

– Jag tror att många blir protektionistiska med sitt nätverk, av en rädsla att andra kan stjäla det. Men ju mer man delar med sig desto fler kommer att dela med sig tillbaka.

'Hitta röda trådar.'

Orakel PR har funnits i tankarna under många år. Byrån är på många sätt ett resultat av Sandra Kastås vilja att ta ett helhetsgrepp. Något hon gjorde sig van vid från start.

– På Ullman axlade jag stort ansvar. När fyra av totalt sex personer slutade till följd av en rad anledningar, behöll vi ändå alla kunder. Jag tog dessutom in den grafiska designen inhouse, då jag hade pluggat det vid sidan av ekonomistudierna. Vi lyckades bli lönsamma, stegrade snabbt och kunde snart anställa igen. Senare startade jag också Ehrenberg Kommunikations Sverigekontor, där jag hade liknande ansvarsområden.

Men erfarenheten kom med vissa begränsningar. I form av män.

– Jag minns att det var en rätt stor chock att komma ut i arbetslivet. Att se hur pass ojämställt det var. Anledningen till att jag startade Orakel PR var att jag blev trött på alla gubbar som tog för mycket plats. Jag kunde sitta bakom kulisserna och ta fram alla strategier men fick ändå inte cred för det. I vissa möten kunde man som ung tjej förpassas till att nedvärderande vara "den som hade koll på bloggar och sådant". Det känns skönt att äntligen få vara sin egen chef och sätta den företagskultur jag vill ha, säger hon och fortsätter.

– Jag vill att alla ska trivas på jobbet, utvecklas och ha roligt. Det ska vara högt i tak och att alla drivs av teamkänsla.

Som konsult får hon göra allt. På alla möjliga platser, och jobbar bara med kunder som hon tror på och uppdrag som hon tycker är roliga – "eftersom det gör en bättre på sitt arbete".

Många har påpekat att hon borde spetsa byråns erbjudande. Att hon borde nischa sig. Men det går inte för Sandra Kastås. För hon har alltid en bred syn och ser röda trådar mellan allt.

– Vafan, kan jag känna, jag vill ju ha det breda perspektivet. Måste man göra som alla andra hela tiden!

Hon har länge varit konstnär vid sidan av, förklarar hon vidare, och jobbade dessutom med kreativa kampanjer för en del inredningsföretag i början av sin karriär.

– En kund som hade ett showroom ville få dit mer folk. Samtidigt ville jag nå ut till fler med min konst. Då gjorde vi ett samarbete som innebar att jag hade en konstutställning i deras showroom. Det blev ett perfekt projekt som bidrog till värde för båda parter.

– Vid ett annat tillfälle behövde ett inredningsföretag en produkt för att göra pr för sitt varumärke. Då designade jag några muggar i deras namn. Allt pusslas ihop! Och det är precis så jag vill att det ska vara.

FAKTA/Sandra Kastås
Ålder: 34 år.
Bor: Kungsholmen Stockholm.
Familj: Föräldrar och bror på Gotland.
Tjänar: 596 100 kr (2017).
Utbildning: Master i företagsekonomi vid Uppsala Universitet och Bocconi University i Milano, samt 50% extra distanskurser under hela studietiden.
Karriär: Började som vd-assistent på PR-byrå, blev snabbt vice vd och delägare, startade upp Sverigekontor för internationell byrå och startade sen eget i år.
Medievanor: Ekot till morgonrutinen och omvärldsbevakning via pressverktyg samt branschnyhetsbrev. Snabba nyheter läser jag via pushnotiser.
Förebild: Försöker fokusera på mig själv =)
Aktuell: Ny kommunikationschef för Mensa International, nystartade egna PR-byrån Orakel PR, samt nystartade Almedalsbyrån.



Dela sidan: