Dela sidan:

En timmes lek kostar 200 kronor, där man kan välja allt från kurragömma till burken. Efter bokningen schemaläggs en timme i kalendern, som kan användas till lek med barn, sina egna eller andras. Kampanjen är utformad av WPP-byrån Mirum Stockholm.

–Enligt barn lägger vuxna för mycket tid med sina telefoner, samtidigt tycker vuxna att barn lägger för mycket tid vid skärmen. Det gav oss idén om att skapa tid för lek. Det är lika viktigt att få leka och få vara barn här hemma som för dem som lever i krigsdrabbade områden, säger Anna-Karin Lundgren, kreatör Mirum Stockholm, i ett pressmeddelande. 

Pengarna går oavkortat till välgörenhetsorganisationen WarChild, som arbetar med att förbättre livet för krigsdrabbade barn och som samarbetat med bland annat Ikea Foundation, Postkodstiftelsen och Drottning Silvias stiftelse. 

– Vi tycker själva att det här är en fin ide som vi vill ta på allvar. I vår bransch brottas man ofta med balansen mellan jobb och fritid och det är lätt att man tullar på tiden man egentligen skulle spendera med tex barnen. Därför ger vi alla som jobbar hos extra tid för lek nu inför jul. Det känns extra värdefullt i en tid när vi vet att det kan vara extremt stressigt. Vi uppmanar andra i vår bransch ska göra det samma, Morten Haargaard, business director Mirum Stockholm. 

Kampanjen riktar sig till privatpersoner, men även företag. I detta nu har totalt sju dagar och 19 timmar av lektid uppbokats, motsvarandes mer än 37 000 kronor. 

– Vi älskar Mirums idé för att den på ett så fint sätt illustrerar lekens värde, så väl här som i resten av världen. Att man kan boka in tid för lek i sin egen kalender, samtidigt som man gör det möjligt för barn i krig att också få leka är kreativt, smart och engagerande. Nu hoppas vi att detta blir årets julklapp, kommenterar Emilia Molin, generalsekreterare på WarChild.



Dela sidan: