Dela sidan:

H&H Group köpte ICTA:s strategiska kommunikationsbyråer, däribland Intellecta, för ett och ett halvt år sedan. Därefter flyttade Springtime från Kungsgatan till Spårvagnshallarna och började jobba tätt med Intellecta på olika projekt. Enligt Martin Petersson så kompletterar verksamheternas kompetenser varandra, men samgåendet är framförallt drivet från byråerna själva när två starka byråvarumärken blir ett.

– Det är en naturlig utveckling och något som byråerna själva jobbat för. Vi skapar en storbyrå med 100 miljoner kronor omsättning. Med samlade resurser skapas en organisation som kan möta upp större och mer komplexa uppdrag. Vi kan erbjuda kunderna ett större djup och samtidigt en bredare uppsättning av discipliner, säger Martin Petersson till Resumé.

Kommer ni att genomföra besparingar?
– Nej, alla följer med in i nya byrån.

Den senaste tiden har vi sätt fler aktörer som valt att kraftsamla resurser inom koncernen. H&H Group har tidigare slagit samman Unreel och Creo. Ett annat exempel är Publicis som snart kommer att implementera sin byråmodell "Power of one" på den svenska marknaden. Under 2017 slog NoA ihop Great Works med Making Waves och i en internationell kontext har MDC Partners valt att fusionera Forsman & Bodenfors med KBS medan WPP för några veckor sedan slog samman Wunderman och JWT.

Är det större uppdrag ni vill åt?
– Storleken har en viss betydelse i vår värld inte bara när det kommer till nya kunder utan även när det rör möjligheterna att genomföra rätt investeringar för att utveckla erbjudandet. Med sammanslagningen skapar vi en ny dynamik med nya möjligheter att sätta ihop så bra team som möjligt mot våra kunder.

Varför tror du att vi ser alltfler sammanslagningar i branschen?
– Det är så klart lite olika skäl. Det är så förutsättningarna ser ut nu när vår sektor konkurrensutsätts från andra håll. Våra kunder behöver djupare insikter. I andra hänseenden, inte minst bland de globala nätverken, kan sammanslagningar handla om dolda kostnadsbesparingar. I det här fallet handlar det om två byråer med god värdegemenskap och som upplever att de kompletterar varandra väl och därmed bedömde att de blev starkare tillsammans. Men det gäller att hitta en balans mellan styrkan i varumärkena och självständighet när det behövs å ena sidan och när det blir bättre att samla.



Dela sidan: