Dela sidan:

I januari tidigare i år inleddes det globala samarbetet mellan B-Reel och Storytel. De första enheterna, del av kampanjen "Read the way you want", rulades ut i somras och fokuserade på att lansera Storytel som koncept och varumärke.

– Det finns en stor komplexitet på ljudboksmarknaden. På nya marknader handlar det om att förklara vad ljudböcker är och på mogna marknader om att kommunicera fördelarna med tjänsten och att lyfta innehållet. Tillsammans med B-Reel har vi hittat en långsiktig vision som frigör läsandet och samtidigt tar tillvara på kraften i våra marknaders mångfald. Den här kampanjen är ett första steg i vår utveckling mot visionen, berättade Kajsa Berthammar, global marknadschef på Storytel i samband med att enheterna lanserades.

Ett par veckor senare släppte man reklamfilmen "The No.1 second screen" som skulle marknadsföra bolagets nya läsplatta Storytel Reader. Även den reklamfilmen var framtagen av B-Reel.

Men när Storytel i december presenterade nya filmer som återigen skulle driva försäljning av läsplattan hade B-Reel bytts ut mot Graviz.

Trots att de två reklamfilmerna marknadsför samma produkt säger Josefin Grip, varumärkesansvarig för Storytel i Sverige, att man i den senare "valt att göra en avstickare" från samarbetet med B-Reel.

– B-Reel är fortsatt vår globala byrå men beroende på olika marknaders behov tar vi även hjälp av andra byråer. I det här fallet behövde vi göra en mer landsanpassad kampanj med produktfokus som komplement till det mer varumärkesbyggande, berättar hon för Resumé.

Och det klarade inte B-Reel av?

– Jo, absolut, men det var inte deras uppdrag. I och med att de är en global byrå har de ett bredare fokus. I de globala kampanjerna är det mer fokus på Storytel som helhet och här ville vi marknadsföra vår läsplatta Storytel Reader lokalt.

Var planen redan från början att samarbeta med fler byråer än B-Reel?

– Vi samarbetar med flera olika byråer, beroende på vad vi har för behov, exempelvis Think Agency som hjälper oss med material till sociala medier. Det är generellt mindre lokala marknadsaktiviteter som vi gör parallellt med varumärkeskampanjerna, säger Josefin Grip.

Samtidigt säger Josefin Grip att B-Reel inte fick titta igenom den senaste kampanjen innan den gick live.

– Vi säkrade upp att det överensstämde med vår övriga kommunikation genom vår globala marknadsavdelning.

Att ni samarbetat med Graviz innebär alltså inte att ni varit missnöjda med B-Reel?

– Absolut inte, vi kör kampanjerna parallellt, säger Josefin Grip.

B-Reels managing director Jesper Kling menar även han att det inte finns några problem gällande samarbetet med Storytel.

– De lokala marknaderna har, som sig bör i ett globalt företag, friheten att göra lokala aktiveringar, skriver han i ett mejl till Resumé och säger vidare att samarbetet kommer fortsätta in i 2019.



Dela sidan: