Dela sidan:

"Fake news för sin egna agenda, beställningsjobb från stora mediakanaler för att behålla annonsörernas pengar?"

Den frågan ställer sig influencern Isabella Jedler i ett inlägg på sin öppna Facebook-sida, i samband med att hon lägger ut en skärmdump på Resumé Insikts låsta artikel.

Kritiken riktar hon mot tillvägagångssättet – att Resumé Insikt samlat 300 influencers och kört användarnamnen genom verktyg som som SocialBlade, Hypeauditor och IG Audit för att ta reda på hur många av följarna som är botar, fejkföljare och inaktiva konton. Det finns inget standardiserat mätsätt för detta ännu, men flera av verktygen som använts, används av både marknadsförare och pr-byråer. De har också omskrivits i internationell branschpress.

För att avgöra om en följare är "riktig" eller inte samlar verktygen in information om saker som engagemang, användarnamn, antalet poster, hur många den följer, om det är privat eller öppet konto samt profilbild.

Isabella Jedler menar att inga verktyg som hon själv har testat funkar, eftersom de ska ha blockerat "botar" från hennes konto. Dessa ska sedan visat sig vara riktiga människor, enligt Jedler.

"Ni smutskastar 300 influencers på falska grunder", rasar hon på Facebook.

En annan som reagerat är Paradise Hotel-deltagaren Kristian Täljeblad. I samma tråd skriver han bland annat:

"Den enda rimliga slutsatsen man kan dra är att verktyget inte kan skilja på följare som är inaktiva och fejkföljare. För det är en jäkla skillnad! Även fast folk inte gillar/delar och kommenterar på Instagram så betyder inte det att de inte läser och tar emot informationen", och fortsätter:

"De vill berätta för alla företag att det är dags att gå tillbaka till gammelmedia. För vem vill synas hos Jocke Lundells 900k följare om han har 45 procent fejk, när man kan synas på Resumés banner vars enda trafik kommer från feltryck. :D:D:DD haha... Dessa journalister & tidningar slutar aldrig att förvåna mig."

Bakgrunden till Resumé Insikts artikelserie "botfabriken" är en rapport från World Federation of Advertisers (WFA) från tidigare i år. Enligt den rapporten planerar drygt 65 procent av världens annonsörer att öka sina investeringar inom influencer marketing det närmaste året.

Samtidigt är det fortfarande vanligt att influencern väljs – och att pris sätts – baserat på antalet följare. Detta trots att det finns mängder med bolag som säljer följare, kommentarer och lajks för billiga summor.

Här är alla artiklar i Resumé Insikts artikelserie:

1. Botfabriken – här är fejkföljarna som tar dina annonspengar
2. Lista: 300 influencers – så många fejkföljare har de
3. Sveriges Annonsörer om mätproblemet: Vi måste samlas kring en valuta
4. Jakten på det perfekta influencer-verktyget var plågsam
5. Guide: Så undviker du konton med falska följare
6. Annonsörerna får ta smällen av fejkföljarna
7. Vi testade att köpa följare på Instagram – detta hände
8. Bolagens system för fejkföljare – vårt test visar hur det går till
9. Vi ville anmäla fejkföljare – men Instagram har ingen knapp för det



Dela sidan: