Dela sidan:

Tidigare i höstas kunde Resumé avslöja att Perfect Days vd Felicia Lagerwall fått lämna sin position, en förändring som gjorts i skymundan.

– Lösningen med Felicia fungerade inte som vi hade tänkt men det är så klart tråkigt att hon valt att lämna, berättade Hannah Widell, som nu fungerar som vd för Perfect Day, för Resumé.

Nu väljer Felicia Lagerwall tillsammans med Karin Hartelius Höglund att starta en utmanare till Perfect Day – Make sense media. Affärsmodellen kommer att likna Perfect Days, med undantaget att Make sense media inte kommer att jobba med rörligt eller contentproduktion. Verksamheten smögs igång redan i september.

– I höstas bestämde vi oss för att starta bolag tillsammans. Jag och Karin delar vision när det gäller att driva bolag, och vi var redan från början helt eniga om vilka profiler vi ville representera och vad byrån skulle fokusera på säger Felicia Lagerwall i en kommentar.

Även Karin Hartelius Höglund har en bakgrund på Perfect Day. De senaste två åren har hon fungerat som bolagets head of creative sales och har innan dess jobbat med research, events och branded content på SBS och Discovery.

– Vi tror att det kommer att bli allt viktigare för redaktionella samarbeten att den
gemensamma storytellingen som profilerna och varumärkena gör tillsammans är relevant och trovärdig. Vi vill satsa på själva hantverket och hjälpa varumärkena hela vägen från konceptutveckling till utförande säger Karin Hartelius Höglund i en kommentar.

Redan från start har Make sense media en hel rad högprofilerade samarbeten. Bland annat kommer man att ta över det kommersiella ansvaret för Filip och Fredriks podcast från Acast. Byrån kommer även sköta annonsförsäljningen för poddar som Mitt i livet, Redgert & Dietz och Nu börjar livet.

– Vi ser en uppåtgående trend där fler välkända och stora varumärken, både nationella och internationella, väljer att göra redaktionella podcastsamarbeten. Detta banar vägen för att fler olika typer av annonsörer vågar satsa på kreativa samarbeten tillsammans med podcastambassadörer, säger Karin Hartelius Höglund.

Även på profilsidan har man redan från start några av Sveriges största influencers i Mia, Peg och Penny Parnevik. Make sense media kommer att fungera som säljbolag för samtliga av profilernas kanaler.

– Familjen Parnevik är ett starkt varumärke som de flesta svenskar har en relation till. Genom TV-serien så har varje familjemedlem lyckats skapa lojala följare, och deras respektive kanaler engagerar hundratusentals personer. Vi ser fantastiska möjligheter att göra innehåll tillsammans med dessa profiler säger Karin Hartelius Höglund.

Hur kommer det sig att ni lyckats få in så tunga profiler redan från start?

– Den här branschen grundar sig väldigt mycket på personkemi och relationer, och både jag och Karin har ett väldigt brett kontaktnät, säger Felicia Lagerwall.

I januari ansluter ytterligare en person till Make sense media och byrån kommer även att lansera två nya podcasts med välkända profiler. Utöver det har man inga större expansionsplaner under 2019.

Hur har reaktionerna från Perfect day varit?

– Vi har en bra relation med Perfect Day. De flesta som köper podcastannonsering gör det hos såväl oss som hos Perfect day. Det ena utesluter helt enkelt inte det andra. Dessutom gör Perfect Day gör så myckett mer än bara podcastannonsering, de har alltid varit duktiga på rörliga produktioner, livsstilskoncept och shower, säger Felicia Lagerwall.



Dela sidan: