Dela sidan:

Olle Victorin kom till Forsman & Bodenfors 1990. Året då byrån tog hem sitt första guldägg från Frödinge, som anställd nummer 13. Han hade tidigare försökt värva Filip Nilsson till Brindfors, men misslyckades, i stället blev det Olle som hamnade i Göteborg.

– Byrån har gjort stora förflyttningar sedan jag kom. Då var vi fortfarande en underdog och att sitta i Göteborg då var en helt annan sak än de stora byråerna i Stockholm. Jag har varit med steg för steg på den här resan och det känns otroligt när man tänker tillbaka på det.

När Olle Victorin själv ska peka på saker som fått Forsman & Bodenfors att utvecklats till den stormakt den gjort under hans 28 år på byrån lyfter han fram den obändiga tron på det kollektiva, att göra saker tillsammans, men också att sätta kreativiteten i fokus, oavsett om du är projektledare eller kreatör. Efter årskiftet är Olle Victorins år som anställda på Forsman & Bodenfors över.

– Jag går i pension helt enkelt. Även om ledningen här kanske inte tycker det är rätt beslut så har de visat stor förståelse. Vad jag ska göra i stället vet jag inte helt säkert. Jag får mer tid för familjen och kommer passa på att resa, men jag har också en dialog med Forsman & Bodenfors om huruvida jag kan vara behjälplig framåt.

Hans karriär i reklambranschen började på Stendahls 1980. Därefter blev det vändor på olika byråer i Göteborg och som reklamchef på Norsk Hydro innan han hamnade på Young & Rubicam i Stockholm, en byrå som på 1980-talet bland annat skapade det ikoniska reklamkonceptet "Oväntat besök" för Gevalia". 1986 hamnade Olle Victorin på Brindfors innan han flyttade tillbaka till Göteborg och som partner varit med och byggt upp Forsman & Bodenfors.

Hur upplever du att yrkesrollen har förändrats och ditt angreppssätt gentemot kunden?
– Det har förändrats i takt med att reklambyråns roll har förändrats där vi som konsultbolag hela tiden måste omdefiniera vår roll efter kundens utmaningar för att vara relevant. I dag måste man ha ett mer förutsättningslöst angreppssätt. Det är så vi har breddat oss. Vissa uppdrag är mer pr-drivna, andra kräver digital spets medan det för vissa kunder har landat i produktutveckling. Som reklambyrå måste man förstå att det inte finns någon absolut sanning när det kommer till vad som är ens roll och det samma gäller för mig. Rollen formas av dina uppdrag och som projektledare måste du förstå den komplexiteten.

– Mitt sätt att göra jobbet är att jag som projektledare i så stor utsträckning som möjligt är delaktig i uppdragets strategiska och kreativa processer, för min del är det ett måste. På så sätt kan jag få med kundens perspektiv så tidigt i processen som möjligt och det ger mig parallellt en större förståelse för diskussionen. Om jag inte är delaktig är i det kreativa arbetet är jag inte en del av uppdraget.

Vad skulle du framhålla som din främsta styrka som projektledare?
– Det får du egentligen fråga andra. Det är svårt att vara kund överlag. Därför handlar det mycket om att skapa en trygghet och ett förtroende. Och att vara lojal med uppgiften. Kundens uppgift är alltid kung för mig.

Under nästan 15 år var Olle Victorin projektledare för Ikea-kontot i Sverige innan Forsman & Bodenfors förlorade kunden till Åkestam Holst 2012. F&B har fortfarande kvar delar av det internationella uppdraget.

Vad innebar det för dig att jobba så pass lång tid med ett konto som IKEA?
– Personligen är det en otrolig relation. Att jobba så länge med en så pass stor kund handlar till stor del om att förstå alla delar av företaget, förstå deras utveckling och förflyttning. Nyckeln är att som byrå hela tiden försöka ligga två steg före. För mig var varje dag med Ikea spännande just eftersom det är ett dynamiskt företag som hela tiden påverkas av omvärlden samtidigt som vi pratar om ett varumärke som alla har en relation till

Hur ser du på det arbete Åkestam Holst gjort med Ikeas varumärke i Sverige?
– Det är så klart inte upp till mig att recensera, Åkestam Holst är ju för övrigt en fantastisk byrå. Ska jag säga något kort så gillar jag hur kommunikationen och konceptet "Där livet händer" visaren bild av det progressiva företaget IKEA´s syn på Sverige. Men jag kan ibland sakna en starkare koppling till inspiration och kommersiell puls. Men då ska man ha i beaktande att det görs mycket på många olika plattformar så klart.

Utifrån ditt perspektiv med dina många år på F&B vad har det inneburit för byrån att ingå i ett nätverk?
– Vi har i många år velat komma ut i världen på riktigt, men saknat plattformen. En bra dag gör vi saker som räcker långt internationellt. Men för att möta kundernas behov behöver vi finnas i den internationella kontexten, inte minst då många av våra kunder inte enbart verkar på den svenska marknaden. Men vi ser inte MDC Partners som ett traditionellt nätverk. Modellen handlar om att hitta kreativa verksamheter som inte är stöpta i samma form och ge dem frihet. Sedan tog det ett tag innan vi hittade Rätt inom koncernen och sammanslagningen med KBS betyder för mig att ett plus ett blir tre. De ger oss en kapacitet när det kommer till data tech och insikt som vi kan kombinera med våra starka idéer och kreativa koncept.

Olle Victorin är också en omvittnad motorentusiast med Porsche som preferens, i stället har han kommit att bli synonym med varumärket Volvo. Bilarna under den första halvan av tiden på byrån och Volvo Trucks under den framgångsrika period som började för omkring sju år sedan. Lars Terling blev chef för lastbilsjättens globala marknadsföring under en tid som präglades av stor turbulens då ledningen var upptagna med en omfattande omorganisation. Något som gav marknadsavdelningen och Forsman & Bodenfors stort utrymme att ta ut svängarna – rejält.

– Det gav oss möjlighet att i lugn och ro, tillsammans med byrån, ta fram en strategi som kunde ta oss till en annan nivå, säger Lars Terling. "Live test"-serien blev kanske det mest synliga. Det var en strategi som skapade banbrytande b2b-marknadsföring som vi aldrig sett tidigare och det var det som gav oss det genomslag som var nödvändigt under en intensiv period av många lanseringar.

– Olle och mitt team hittade varandra snabbt och jobbade med varandra helt gränslöst, berättar Lars Terling. Det var ett praktexempel på byråsamarbete och Olle Victorin var helt avgörande med sin ödmjukhet, sin förmåga att ta människor och sin strategiska spets. För mig är Olle väldigt mycket Forsman & Bodenfors, man kan gå in i en tuff diskussion med honom och gå klokare därifrån, fortfarande som vänner.

Olle Victorin kom in i arbetsgruppen när Volvo Trucks befann i en period där man skulle nå ut på fler markander än någonsin, men med vetskap om att det skulle bli för dyrt att skapa genomslaget med traditionella medier.

– Vi var tvungna att uppfinna ett nytt sätt att kommunicera för att få uppmärksamhet och samtidigt förklara de nya funktioner som var jätteviktiga för kärnmålgruppen. Vi behövde ett bredare anslag för att få önskad effekt och det gjorde "Live test"-serien, säger Olle Victorin

Symbolen för hela arbetet kom att bli det dubbelt Grand Prix-belönade "Epic Split".

– Att vara med från idéstadiet, under den mycket speciella inspelningen och se det enorma genomslaget är väldigt speciellt. Inte minst när det handlar om ett företag av den storleken som kommunicerar på ett nytt sätt.

Han har ingen större lust att diskutera MDC Partners fallande aktiekurs och vad det inneburit för hans möjlighet att kapitalisera på affären för två och ett halvt år sedan. Inte heller vad som kan tänkas hända om Forsman & Bodenfors får nya ägare, de senaste veckorna har amerikansk branschpress rapporterat om att MDC Partners är ute till försäljning med Accenture som en av budgivarna.
– Jag kan inte kommentera och det är inget jag är intresserad av heller.

Hur ser du på Forsman & Bodenfors utmaningar framåt?
– De är de samma som resten av branschen. Uppdragen blir mer komplexa och det handlar om att hjälpa kunden med fler verktyg än tidigare. Men jag ser stora möjligheter när det kommer till spetsen inom starkt innehåll parat med den kunskap inom tech, analys och data som länge varit efterfrågad från vårt håll. Vi står väl rustade.

Hur ser du på utmaningen att jobba utifrån både en lokal och global agenda?
– Jag tror att de kan komplettera varandra. Globala uppdrag handlar ofta om annorlunda, mer utdragna processer medan man ofta kan jobba mer snabbrörligt med svenska uppdrag. Jag tror verksamheter behöver den typen av variation.

Övervägde du själv att avsluta karriären med en utlandssejour nu när möjligheten dök upp?
– Diskussionen dök så klart upp. Men det blev ett ganska naturligt tillfälle att sluta nu när Forsman & Bodenfors inleder ett nytt kapitel. Det är logiskt. Sortier som min öppnar också för nytt, smart, blod att ta större plats.

Som projektledare håller du kunden i handen. Upplever du att du får hålla i ett hårdare grepp på senare år?
– Det gäller framför allt att ha känsla för när man behöver hålla i handen och när man ska släppa helt. När man ska ta mer intiativ och när kunden behöver ha kontroll. Ibland är det svårt och marknadschefens roll är svårare i dag just eftersom helhetsupplevelsen av varumärket blivit mer avgörande. Mer krävande och samtidigt mer inspirerande. Du måste ha insikter om algoritmer på en viss plattform, men också traditionella medieval och samtidigt behålla din intuition.

Var befinner sig kreativiteten på kundens agenda jämfört med för 10-15 år sedan?

– För vissa kunder tror jag att kreativiteten har fått stå tillbaka lite. Detta trots att sambandet mellan kreativ kommunikation och lönsamhet är väl dokumenterat och kanske är det viktigare idag än någonsin.

Vad kommer du att sakna mest?

– Kollegorna, både här och på kundsidan. För mig hänger de ihop. Det är personer man får en relation till.

Olle Victorins priser under åren på Forsman & Bodenfors 1990-2018:
• Cannes Lions, 5 GP, 1 Titanlejon, ca. 15 Guldlejon och ytterligare silver och bronslejon i massor.
• D&AD, flertalet Yellow pencil + 1 Black pencil
• ADC NY, Black Cube, Production of the year, Client of the year (i samband med Live Test Series)
• Guldägget, tio guldägg
•100-wattaren, Flertalet 100-wattare för bland annat Volvo Cars och Volvo trucks.



Dela sidan: