Dela sidan:

Coop skyltar gärna i sin marknadsföring och i sina butiker med att de har mat för recept från hela världen, vilket kan attrahera kunder med ursprung från alla världens hörn. Men när The Show of Christmas, som Konsumentföreningen Stockholm är en av arrangörerna till, sattes upp i Ericsson Globe även i år är mångkulturell kunskap märkligt frånvarande. Konsumentföreningen Stockholm ingår i KF, som är Coops huvudägare.

Artisterna som vi fick se på scenen under The Show of Christmas var Lena Philipsson, Uno Svenningsson, Måns Zelmerlöw, Molly Hammar, Ebbot Lundberg och Anders Glenmark. Konferencier för kvällen var allas vår favorit Mark Levengood. Publiken visade snabbt sin entusiasm och stämningen blev god från start. Sedan kom en sketch.

Mark Levengood och Pia Johansson skulle föreställa personer från Mellanöstern. Där var också en svart docka mitt i allt. Här började saker te sig lite konstigt för mig. Gissar att gänget bakom detta ville lyfta fram julens historia med en touch av humor. Avsikten var god, tror jag. Men Coop tappade bort en möjlighet här att leva upp till de förväntningar som deras marknadsföring, utbud och kundbas förtjänar. Pia Johansson hade inte behövt spela en man från Mellanöstern och man kunde ha undvikit en förlöjligande stereotyp med invandrarsvensk brytning som hon körde. Jag menar, vi kan nog komma förbi detta nu 2018 och in i 2019.

Varför inte hitta en skådespelare som har rötter från just Mellanöstern. Personen kan prata perfekt svenska eller måste det vara stereotyp brytning för att det ska kännas rätt? (För vem?). Vi har rätt många människor från Mellanöstern i Sverige som inte talar med brytning. Även de med brytning skulle göra detta mer trovärdigt och på ett mer relevant sätt spegla både scenen och hur Sverige och Coops kunder ser ut idag. 

Och så detta med den svarta barndockan. Vad var syftet med den? Varför? Hur hängde den castingen ihop med resten? Kan någon ens förklara?

Möjligheten som jag menar fanns, som alltid finns, är att visa verklighetens mångfald på riktigt. Att visa verkligheten så som den ser ut och att vara konsekvent i sin relation till omvärlden. Varför inte hitta rätt personer/skådespelare? Det finns personer med utländska utseenden som kan leverera innehåll av humor. Varför inte ge publiken verkliga människor och inte stereotypa fördomsfulla föreställningar om olika människor, och hur de pratar eller ser ut? Med samma respektfulla kunskapsfokus som används när det gäller maten som Coop säljer och inspirationen från världens kök som de använder sig av i sin kommunikation. Har saffran eller kokosmjölk rätt till mer kulturell integritet än människor? 

Ett mer ambitiöst tänk i showen hade påvisat att Coop är i samklang med samtiden, kundorienterade, konsekventa och kunniga. Och att de är medvetna om att den multi-etniska målgruppen redan är en del av deras marknad. Att Coop har mat från alla världens hörn gör det relevant att Coop ser över hur man når och framställer sina kunder från alla världens hörn.

Utgångspunkten ska alltid vara att vi pratar med, inte om. Detta är regel nummer ett i interkulturell kommunikation. Under 2018 har diskussionen och medvetandet om diversifiering och representation varit högt upp på agendan globalt när det gäller marknadskommunikation. Det tyder på att framsteg kommer göras under 2019 och att många företag kommer att söka att stärka sin kompetens och uppdatera sitt innehåll. Det är en spännande tid och resa och jag ser fram emot nästa års möten och uppdrag.

Mina tips till nästa års The Show of Christmas och KF är att se över hur denna produktion speglar varumärket och marknadsföringen i övrigt och ha en högre ambition för detta. Att visa att Coop är i framkant och betraktar sin marknad med genuin kunskap och genuint intresse. I praktiken behöver arbetsgruppen för denna show innehålla relevant kompetens och perspektiv om dagens Sverige som är lika multikulturellt som Coops utbud. Jag och andra rådgivare inom detta område står redo för att vägleda.

Rättelse:
I den tidigare texten stod det att Coop var en av arrangörerna. Detta är fel. Det är Coops huvudägare Konsumentföreningen Stockholm som är en av arrangörerna till showen.



Dela sidan: