Dela sidan:

Acne har ett starkt år bakom sig efter Deloittes förvärv av byrån hösten 2017. Med ett flertal uppmärksammade reklamkampanjer för bland annat Ikea, Max Hamburgare, Telenor och Socialdemokraterna.

I slutet av december lyckades Acne ta sig in på topp tio-listan på både Asiens största publikation om marknadsföring BestAds  (8) och österrikiska Lürzers Archive (8) ranking över de mest kreativa byråerna i världen under 2018.

– Vi är självklart otroligt stolta över placeringarna. En high five till alla på Acne och våra fantastiska kunder som gjort det möjligt, säger Johan Bello, creative director på Acne.

Hur ser ni på placeringarna på rankingen i förhållande till andra sammanställningar? 

– Det finns ett flertal bra rankingar där ute och alla har lite olika förutsättningar, Luezers och Bestads fokuserar på att hylla bra jobb under året och lyfta kreativa exempel i branschen globalt, och där har vi lyckats bra med jobben vi fått ut.

Acne har tagit fram flera internationellt uppmärksammade kampanjer för IKEA och fått nya internationella uppdrag under de senaste åren. Vad ligger bakom utvecklingen?
– Utvecklingen har skett på olika plan. Dels har vi byggt en stark styrka internt som bidragit till en starkare kreativ kultur, vi har fortsatt utveckla vårt erbjudande samt vässat acnehuset att jobba mer kreativt och produktionseffektivt mellan gränserna.

Hur ser förutsättningarna ut att det blir ett nytt framgångsår 2019?

– Vi är peppade och har redan kört igång, vi kommer ge allt, förhoppningsvis ger det resultat.


Best Ads ranking över svenska byråer 2018
1. Acne, Stockholm
2. Stendahls, Stockholm
3. Akestam Holst, Stockholm
4. Edelman Deportivo, Stockholm
4. Forsman & Bodenfors



Dela sidan: