Dela sidan:

Den första januari trädde den nya spellagstiftningen i kraft i Sverige. Lagstiftningen innebär bland annat att medier som tidigare varit stängda för marknadsföring öppnar upp sig för spelbolagen. En av de kanaler som tidigare varit stängda är sök, en kanal som på grund av spelbranschens konvertingsdrivna marknadsföring kommer innebära stora investeringar i sökordsoptimering.

– Historiskt sett är den här kategorin extremt konverteringsdriven och de branscherna blir ofta bra kompisar med både Google och Facebook. Från vad jag hört från Storbritannien kan cost-per-click-priset på vissa sökord vara så högt som 80 pund, har Henrik Eklund, tv-chef på mediebyrån Bizkit Havas tidigare berättat för Resumé.

Trots den väntade tillväxten väljer nu SEO-byrån Pixel Nordic att tacka nej till alla uppdrag från spelbolag. Anledningen till byråns ställningstagande är att man inte tycker att spelbolagsbranschen tar tillräckligt mycket ansvar för exempelvis de som faller in i spelberoende.

– Pixel Nordics delägare har lång erfarenhet utav att arbeta med kasinobolag, men det är inget vi vill fortsätta med av flera anledningar. Det tyngsta argumentet är att vi tycker branschen är moralisk tveksam med spelberoende som den yttersta konsekvensen. Genom att inte arbeta med den så tar vi vår del av samhällsansvaret, säger Henrik Vikström, grundare och vd på Pixel Nordic.

Henrik Vikström vill inte berätta hur stor del av Pixel Nordics intäkter tidigare kommit från spelbolag men säger att man under hösten 2017 tackade nej till en rad aktörer som kontaktade dem för uppdrag. Och från och med den 1 januari säger man nej på obestämd framtid.

– Jag tycker att fler byråer ska göra ett ställningstagande mot branscher som är moraliskt tveksamma. Det är dags att vara tydligare och skapa en debatt kring hur spelande påverkar människor, fortsätter han.

Enligt Henrik Vikström är det även ett viktigt ställningstagande att göra då många anställda vill jobba efter sina egna moraliska övertygelser. Detsamma menar han gäller för en del kunder.

– Vi ser att flera medier gjort ställningstaganden mot spelreklamen och där har byråerna varit sämre. Går de främsta i branschen ut och säger nej tror jag att vi har makt att kunna påverka. Det är vårt ansvar, säger han.

I höstas gick magasinet Offside ut och berättade att man inte kommer att ha någon annonsering från spelbolag. I Italien togs i går beslutet om att förbjuda all typ av spelbolagsannonsering. 

Finns det ingenting som skulle kunna ändra din uppfattning och öppna upp för kunder från spelbolagsbranschen?

– Det finns många spelbolag som gör jättebra initiativ men jag tror fortfarande att de här spelarna är så viktiga för branschens affärsmodell att de av sin natur inte vill ta ansvar.



Dela sidan: