Dela sidan:

Se filmen med alla chefredaktörer här:

Vill du jobba inom Bonnier News? Utforska möjligheterna här

Alla pratar content och har så gjort i flera år. Experterna är många, från många olika håll, och jag gör anspråk på att vara en. Men när det kommer till det redaktionella arbetssättet och innehållsskapande med ett redaktionellt anslag så finns det inga som gör det bättre än journalisterna. Därför har jag, som har lyxen att jobba vägg i vägg med många av branschens bästa, samlat mina bästa lärdomar från journalisterna.

Fråga: "Vad är grejen?"

Jag brukar uppmana alla som skapar innehåll att kanalisera sin inre svårimponerande tonåring och alltid ställa sig frågan "Vem bryr sig?" om innehållet. Om svaret bara är "Jag!" och inte "Jag och min målgrupp" så är du fel ute. En ännu bättre fråga, som jag ofta hör på redaktionerna i huset, är "Vad är grejen?". Frågan är ett sätt att snabbt förstå en storys kärna för att kunna göra den ren, intressant och engagerande.

Fortsätt jobba efter publicering

I den gamla printvärlden slutade reporterns jobb när artikeln var skriven. Det är ett beteende som fortsatte naturligt i den nya tidens onlinemiljö. Som konsult inom content har jag också ofta lämnat en text till kunden och gått vidare med nya uppgifter. Så arbetar inte journalisterna här i huset. Alla onlinepubliceringar är levande texter som kan uppdateras och förändras kontinuerligt baserat på nya uppgifter i ämnet och data från läsarna. Som contentstrateg försöker jag ta med mig det tänket till kunderna.

Öka tempot!

Riktigt bra genomarbetat innehåll måste få ta sin tid, men enklare texter ska vara snabbproducerade. Jag har arbetat i contentbranschen sedan 2006, men det var först när jag kom till Bonnier News Brand Studio, där många skribenter kommer direkt från Expressens redaktion, som jag förstod hur snabbt en redaktionell text kan skrivas, utan att inkräkta på kvaliteten. På Dagens Industri har de till exempel delat upp journalisterna i tre grupper, där en grupp kallad Di Live skriver snabba hyperaktuella nyheter och en annan arbetar med längre uppdrag (den tredje arbetar med tv).

Vässa rubrikerna

Jag tyckte att jag var bra på att sätta rubriker... tills jag började på mitt nuvarande jobb. Rubriken är din läsares (och potentiella läsares) första kontakt med ditt innehåll och levererar du inte då så har du skapat resten av texten eller videon i onödan. I mitt nuvarande jobb har jag blivit en bättre rubriksättare men jag har långt kvar till experterna på redaktionerna och Brand Studios content managers som sitter i realtid och justerar rubriker baserat både på sin känsla och erfarenhet och på data. Trots att de alltid sätter vassa rubriker direkt (alla är tidigare journalister) så kan de fortsätta ”tweaka” samma rubrik fem gånger på en dag.

Smycka ut och tagga innehållet 

En artikel är så mycket mer än en text ”copy & pastead” från Word till Wordpress. Det finns mängder av andra saker som måste ske innan publicering. Lägg till bra bilder som ser bra ut i alla format, lägg till alla META-taggar som behövs för bra SEO, länka internt och externt i texten (också för SEO), addera mellanrubriker och punktlistor för läsbarheten. Och så vidare. Det är lätt att glömma alla moment, men den som slarvar på Dagens Nyheter blir snabbt påmind genom nån av alla digitala skärmar som redovisar alla moment i publicerade artiklar och om något glömts bort. Och varje gång jag passerar skärmen, på väg från DN:s lunchrum, så påminns även jag.”

Mer info om Joakim och Bonnier News Brand Studio

Joakim Arhammar har tidigare jobbat på contentbyrå, digitalbyrå och pr-byrå. Idag är han contentstrateg och säljande projektledare med fokus på kundernas egna kanaler på Bonnier News Brand Studio.

Bonnier News Brand Studio är en fullservicebyrå som fungerar som innovationsavdelning åt bland annat Dagens industri, Dagens Nyheter, Expressen, Sydsvenskan och Helsingborgs Dagblad. De vann nyligen pris som årets byrå med över 20 anställda vid Native Advertising Awards i Berlin.  

Här kan du se vilka möjligheter som finns inom Bonnier News just nu



Dela sidan: