Dela sidan:

Lista: Här är den populäraste julreklamen
Bland den julreklam som gick allra bäst under denna säsong var humor en toppingrediens. Det visar undersökningsföretagets AcuityAds rankning, där de gått igenom vilka reklamfilmer som har gått allra bäst.

Nummer ett på listan kommer föga överraskande Googles spot ”Home Alone” (Arts & Letters Creative Company) med Macaulay Culkin, där man plockade ur några av de ikoniska scenerna från originalet Ensam Hemma för att visa upp Google Assistant. Kampanjen genererade 70,7 miljoner tittare.

Tvåa kommer Duracells kampanj (Wieden & Kennedy) med 70,3 miljoner tittare, också med fokus på humor. Trea kommer Tiffany med ”Believe in dreams: A Tiffany Holiday” (Laird & Partners) med 47,3 miljoner tittare. Se hela listan hos Adage.

Varumärkena fortsätter inhouse-resan
Enligt Digidays nya undersökning (betalvägg) bland marknadschefer kommer man nu ta en större del av marknadsfunktionerna inhouse. Undersökningen med 161 deltagare som gjorde i december svarade bland annat 37 procent att det är mest troligt att de plockar in programmatic samt 35 procent sitt kreativa arbete. En tredjedel svarade dessutom att SEO och SEM kommer att göras inhouse. 

Netflix Birdbox – en viral succé 
Netflix nya skräckfilm Birdbox visade sig inte bara bli en tittarsuccé i mellandagrna utan även en framgångsrik marknadsaktivitet, skriver Wired. Birdbox designades för att bli viral – tajmingen var perfekt och den reklam Netflix gjordes på sociala medier slog rätt. Tittarna själva skapade dedan en mängd memes som illustrerade skådespelerskan Sandra Bullocks medverkan i filmen. Det hela gick tillslut så långt att de skapades en Birdbox-utmaning där tittarna utmanade sig själva att gå med ögonbindel – vilket fick Netflix att gå ut med en varning.

100 miljoner Alexa sålda
Amazon brukar nästan aldrig ange försäljningssiffror – men nu gör de ett undantag. Enligt The Verge har Amazon nu sålt över 100 miljoner enheter med mjukvaran Alexa runt om i världen. Beroende på hur du räknar kan denna siffra vara extremt bra eller vara ett extremt stort problem för Amazon. 100 miljoner enheter bleknar nämligen i jämförelse med de sålda telefoner som har Siri eller Google Assistant installerat – samtidigt som Alexa å andra sidan är ett aktivt valt.

Mastercard anställer sin första experience-chef
Mastercard har lanserat en ny position som upplevelsechef, med ett ansvar för att lansera den bästa betalupplevelsen, samtidigt som personen ger köpare och andra partners ett mer holistiskt sätt att arbeta med Mastercards produkter. Tjänsten har nu gått till Donald Chesnut från SapientRazorfish som börjar den 14 januari.



Dela sidan: