Dela sidan:

Inför Sveriges Bästa Marknadschefer i höstas skickade Resumé ut en enkät till samtliga marknadschefer som hade en chans att vinna i sin kategori. Data, AI, kanalstrategi samt balansen mellan försäljning och varumärkesvård dominerar när svenska marknadschefer får bedöma vilka utmaningar de tror kommer att bli mest närvarande i den närstående framtiden. 

LÄS MER: Svenska marknadschefer: Det är svårast med jobbet

LÄS MER: Fler svenska marknadschefer drar ned sina digitala investeringar

Enkäten hade en svarsfrekvens på 31 procent och visar att hälften av respondenterna avser att öka sina medieinvesteringar under 2019. Noterbart är att marknadscheferna inte hade fått sina budgetar för det nya året godkända vid tidpunkten för enkäten.

Nedan har Resumé sammanfattat enkätsvaren

• Vara där kunden är med rätt content i rätt kanal- och navigera 


• GDPR 


• Förmodade nya lagstiftningar inom AI


• Kostnadseffektivitet


• Att kunna använda data effektivt utan att sluta lita på magkänsla


• Få ihop all data och system
• Att tränga igenom med sitt budskap i det ständigt växande mediebruset 


• Ökad konkurrens från gamla och nya konkurrenter.


• Hänga med i digitaliseringstaken


• Koppla samman alla data, modellering och AI


• Att nå ut till alla fragmenterade kunder


• Avvägningen mellan att investera i nya tekniker och teorier utan att tappa den räckvidd som behövs för att bygga varumärket


• Hålla i det unika och personliga i det egna varumärket. Ivern i kundanpassning och marknadsföring genom andras varumärken (influencers) utmanar den egna attityden i varumärket. Lyssna lagom och se till att behålla personligheten i varumärket


• Säkra att den automatiserade och digitala marknadsföringen är i linje med varumärket


• Att vara bra i alla steg på kundresan


• Mediemarknaden är så komplex nu att den om inte har tillgång till ett eget analytics-team eller data scientists för detta räknar bort sig eller missar att investera i rätt saker


• Att hitta en bra balans mellan klassisk detaljhandel och en ökande e-handel


• Säkra kundfokuserad organisation och arbetssätt


• Effektivt navigera i det komplexa marknads- och kommunikationslandskapet inom ramen för och med hjälp av befintliga resurser.


• Vara konsekvent med strategi


• Hur hantera AI


• Balansen mellan kortsiktiga och långsiktiga initiativ
• Att anpassa marknadsföringen så att det både gagnarförsäljning och ger varumärket relevans



Dela sidan: