Dela sidan:

Med Real Agency Group skapar Bonnier ett nytt byrånätverk med sammanlagt sex hel- eller delägda byråer och cirka 350 anställda i Sverige, Norge, Finland och Storbritannien.
Med nätverket har byråerna ambitionen att växa internationellt men med Norden som bas.

Bolagen i gruppen är:
• Spoon med verksamhet i Stockholm, Göteborg, Malmö, London, Helsingfors, Oslo och Tromsö.

• OhMy med verksamhet i Stockholm, Oslo, Halmstad och Piteå.

• Infunnel med verksamhet i Stockholm och Malmö.

• The Domain Was Taken med verksamhet i Stockholm.

• Trickle med verksamhet i Stockholm.

• KIT med verksamhet i Stockholm.

Med det nya nätverket får KIT, som var Bonniers storsatsning med 50 miljoner i riskkapital vid starten 2015, alltså en ny plats inom koncernen. Bolaget låg tidigare under Bonnier Growth. Sedan Bonnierledningen presenterade en ny bolagsordning under sommaren, där varje affärsområde ska bära sina egna kostnader, har KIT separerats i två bolag. Medieverksamheten KIT Creative Studio och plattformen Story Engine i ett teknikbolag. I dag består medieverksamheten av en redaktion med fem anställda journalister och en kommersiell del bestående av nio personer. 

I en tidigare intervju med Medievärlden från i november svarade KIT:s vd Linda Öhrn Lernström att verksamheten är "ett mediebolag" på frågan om KIT drar mot att bli en contentbyrå. Till Resumé  avfärdar hon påståendet att det sammanhanget bland kommunikationsbyråer skulle påverka trovärdigheten för KIT:s journalistik. 

– Det här gör ingen stor skillnad för oss, men innebär att vår kommersiella del kommer att kunna arbeta bättre ihop med andra byråer där vår spets är att producera rörligt innehåll för sociala medier. Men det är fortfarande Bonnier Ventures som är vår ägare och det här kommer inte att innebära några förändringar för vår publicistiska del.

– Vår kommersiella del blir en tydligare contentaktör under 2019, men det ändrar inte planen för vår journalistik.

Det är samma ägare. Men påverkar det inte den journalistiska trovärdigheten att ingå i ett sammanhang med bara contentbyråer?
– KIT som företag står på egna ben och styrs inte av några andra. Det är precis samma som innan. Byrådelen har sitt sätt att jobba och journalisterna jobbar självständigt. Det är jätteviktigt för oss.

Sitter ni avskilda i dag rent fysiskt?
– Vi sitter i samma lokaler och många har jobbat på den redaktionella avdelningen tidigare. Jag själv var exempelvis chef för featureavdelningen tidigare. Vi är kollegor, men vi har olika uppdrag.

Spoons vd Anders Ribba får utökat ansvar och blir nu ansvarig för det nya byrånätverket Real Agency Group.

– Bonnier har länge sett möjligheterna inom marketing services och har ett långsiktigt tänk kring sina byråinvesteringar. De ser, precis som vi, att en grupp av strategiskt utvalda byråer kan hjälpa varandra att växa, säger han till Resumé.

Hur kommer ni att samarbeta över byrågruppen?
– Vi är redan idag väl integrerade och jobbar ihop med många kunder. Vi är också delvis samlokaliserade och det underlättar mycket. Dessutom kompletterar de olika byråernas erbjudanden varandra så det är ofta som hand i handsken i kundrelationen. Vi lånar också mycket specialistkompetens av varandra när det behövs.

Ni säger att ni vill växa internationellt, Hur ser de internationella ambitionerna ut?
– Inom gruppen har vi idag många internationella kunder och det blir naturligt att växa på de marknader som är viktiga för dem. Real Agency Group letar efter talanger och byråentreprenörer med rätt profil och med rätt kontaktnät. Vi kommer låta dem leda oss ut på nya marknader där det finns näring och business att göra. Vi tror inte på något slags militär invasionsstrategi där man sätter nålar i karta.

Vad ser ni från Spoons sida för fördel med den nya strategin?
– Tillsammans med andra kan man vara mer framgångsrik än på egen hand. Med Real Agency Group omkring sig kan Spoon numera ta en helt annan typ av uppdag.

Gör Spoon några förändringar i ledningen i samband med detta?
– Nej inte i nuläget.

Ett samgående kan indikera många saker. Hur mår marknaden just nu?
– Marknaden för kommunikationstjänster mår bra men den är i förändring. Köparnas behov har förändrats under flera års tid och vi tror att det kommer att fortsätta så även framöver. Ständig förändring är numera ett normaltillstånd och som byrå måste man kunna förhålla sig till detta och hela tider vara beredd att omforma sina styrkor efter kundens behov. Inte försöka få kunderna att anpassa sig till byrån.

I det senaste bokslutet för verksamhetsåret 2017 gjorde Spoon inklusive verksamheterna i Norge och Finland 210 miljoner kronor i omsättning med en vinst (Ebita) på 13 Mkr. Enligt Anders Ribba kommer resultatet att förbättras ytterligare under 2018. I samband med etableringen av Real Agency Group står det även klart att Spoon avvecklat  Brand Publishing som separat bolag och istället låtit nativebyrån bli en del av Spoons helhetserbjudande.

– Under några år körde vi ett erbjudande inom native advertising under separat bolag. Det var rätt strategi då när företeelsen var ny och delvis oprövad hos många kunder. Idag är Native en distributionsdisciplin bland många andra och en naturligt integrerad del av Spoons erbjudande, säger Anders Ribba.



Dela sidan: