Dela sidan:

Axfoods nya visuella identitet som är framtagen av designbyrån Kurppa Hosk ska visa en verksamhet som är i takt med samtiden. När varumärket skiftar utseende och logotyp för första gången på 20 år vill man inge känslan av en modern och progressiv koncern. Samtidigt ska den visuella identiteten kommunicera internt och stärka kulturen.

– Vi har tagit stora kliv inom många områden och har såväl utvecklat vårt erbjudande och vår tillgänglighet som expanderat verksamheten med fler butiker, e-handel och nya segment. Vi har även tagit steg för att möta morgondagen med digitalisering och automatisering och har som koncern utvecklats mycket sedan starten. Nu följer även formen med, säger Klas Balkow, vd och koncernchef på Axfood i ett pressmeddelande.

Axfoods logotyp ska vara stark, tidlös och relevant. Det grafiska elementet i x:et markerar subtilt och förenklar visuellt den ursprungliga inspirationskällan som är växtens ax. Identiteten utgörs av en mer avskalade typografin och varmare, mer jordnära färgpaletten.

Den nya formen ska förtydliga Axfoods roll som koncernvarumärke där logotypen färg- och formmässigt skiljer sig från de egna butikskedjornas logotyper. Implementeringen av den nya visuella identiteten påbörjas i januari 2019 och lanseringen löper successivt under hela året, i både digitala och fysiska miljöer. 



Dela sidan: