Dela sidan:

Fram tills nu har sektionen "Discover Weekly" – personliga genererade låtlistor – varit en stängd dörr för varumärken på Spotify. Men det ändras från och med nu. Microsoft är först ut i ett betatest för det nya annonsformatet. I gratisversionen av Spotify innebär det förutom att varumärket syns i samband med låtlistan, också att ljud- och videoannonser syns och hörs i pauserna mellan låtarna. Sedan 2016 har det gått att sponsra låtlistor, men "Discover Weekly" har varit en helt varumärkesfri miljö.

– Personalisering har snabbt gått från att vara en trevlig sak till något som konsumenter förväntar sig, och annonsörer kräver att få vara en del av det. Vår nya annonsupplevelse i "Discover Weekly" skänker framgång åt annonsörerna samtidigt som våra fans får upptäcka nya budskap – helt i linje med just "Discovery", säger Danielle Lee, global chef för partnerlösningar på Spotify, enligt Adweek.

Mastercard ändrar logotypen
Sedan 1968 har Mastercards logotyp bestått av en röd cirkel, en orange cirkel och så Mastercards namn i mitten. Men det kommer att förändras nu. Texten kommer helt enkelt att försvinna, så logotypen endast består av cirklarna. Anledningen till förändringen är att varumärket bättre ska fungera i digitala miljöer. Cirklarna symboliserar vad företaget själv kallar en "flexibel, modern design". Enligt Raja Rajamannar, marknads- och kommunikationschef på Mastercard, känner "mer än 80 procent av alla människor" igen symbolen med cirklarna. Det rapporterar The Drum.

MTG säkrar ny finansiering
En miljard kronor har mediekoncernen MTG säkrat hos Nordea, genom en treårig kreditfacilitet. Detta till bakgrund av att MTG tidigare aviserat att de ska dela upp bolaget i två samt börsnotera Nordic Entertainment Group. Uppdelningen ska vara genomförd i mars 2019. Det framgår av ett pressmeddelande.

TBWA släpper "matchmaking"-verktyg
TBWA:s nya verktyg "OneSandbox" ska koppla samman byråer med diversifierade och kvinnoägda kreativa underleverantörer. På en ny sajt ska byråer kunna komma i kontakt med dessa, som i sin tur ska kunna buda på olika projekt. Byråer som är ute efter att jobba med företag ägda av kvinnor, latinamerikaner, LGBT, seniora eller mångkulturella, ska kunna använda sajten för alltifrån hjälp med casting till design.Målet är att byråer på sikt ska kunna bygga mer inkluderande värdekedjor. Det skriver Adage.

Så många marknadsförare värderar trovärdighet hos medier
Enligt en ny studie från World Media Group svarar 72 procent av tillfrågade marknadsförare att trovärdighet bland redaktionella produkter är den absolut viktigaste faktorn när det kommer till att välja en ny mediepartner. Efter trovärdighet kom kvalitet i engagemang hos konsumenterna. Bara en femtedel tycker att en global publik är viktig, skriver The Drum.

 



Dela sidan: