Dela sidan:

Annonser och filmer innehållandes sexualupplysning blir ofta stoppade på sociala medier, något som Resumé rapporterade om i samband med RFSUs kampanj Dear Condom i höstas

Inte jätteförvånande blev därför även UMOs upplysningskampanj och film"så här sätter du på en kondom" stoppad på Facebook och Instagram då en dildo och en kondom syns i bilden. På Youtube blev den kvar - men med en varning innan videon börjar. 

Eftersom kommunikationsbyrån Kapi som varit med och utformat kampanjen visste att problemen mycket väl kunde uppstå, kom de på idén att använda influencers, såsom Aida Ljungberg på Youtube, Cattis Eklund på Facebook och Filip Dikmen på Instagram, som gjort sina egna versioner av instruktionsfilmen. Statistiken visar att tricket fungerade:

På Facebook gjordes en livestreamen som sågs av 13 000 personer, fick 58 reaktioner (gilla- och älskamarkeringar) och 145 kommentarer.

Videon på Youtube fick 29 469 visningar, 1 500 gillamarkeringar och 211 kommentarer.

Videon på Instagram fick 103 519 visningar, 13 000 gillamarkeringar och 656 kommentarer.

Tack vare användningen blev den annonsstoppade kampanjen visad över 170 000 gånger på sociala medier. 

Se den blockerade videon här:



Dela sidan: