Dela sidan:

På den franska marknaden är det ett klassiskt reklamögonblick när Milkas murmeldjur
drar av foliet från Milkas chokladkaka. Den kultförklarade reklamfilmen gick upp 1999 överraskades en hajkare över djuret med chokladen, men sedan dess har reklamkaraktären lyst med sin frånvaro.

I veckan lanserade Milka produkten "Pantamilka" med en film som är i det närmaste identitisk med sin förlaga. Där är murmeldjuret, alpstugan och schweiziska betesmarker, maskiner som producerar choklad, samma musik, samma slutreplik och en vibb av 1990-tal. Skillnaden är att för 20 år sedan satt murmeldjuret med chokladkakan i dag är det en liten pojke som brer chokladkräm på en bit bröd.

Bakom reklamfilmen ligger regissören Hervé de Crécy och byrån Buzzman. Filmen går digitalt såväl som i traditionell tv. 

Att återuppliva gamla koncept har blivit något av en trend, inte minst på den svenska marknaden där bland annat Skellefteå Kraft, Gevalia och Pantamera valde att gå tillbaka under fjolåret. BMW:s senaste reklamfilm för den amerikanska marknaden är ett annat exempel.



Dela sidan: