Dela sidan:

Med omregleringen av spelmarknaden som trädde i kraft vid årsskiftet måste även Svenska Spel omdefiniera sitt varumärke. Beslutet att lansera spelprodukten nätcasino har kritiserats. Nu på måndag den 14 januari lanseras kampanjen, framtagen av Perfect Fools. Den ska pågå fram till 31 mars.





– Vi har fått ett bra mottagande så här långt. Kunderna verkar ha hittat till vårt nätcasino trots att vi ännu inte har gjort någon marknadsföring för produkten. Det ska bli intressant att se hur mottagandet av vår lanseringskampanj blir som nu drar igång, där vi har valt att göra casinoreklam på vårt eget vis. Spelansvaret har varit en central del i lanseringen av produkten vilket vi även har tagit med oss in i vår första casinokampanj någonsin, säger Johan Uddenberg, kommunikationsansvarig casino hos Svenska Spel Sport & Casino i ett pressmeddelande.



I den nya kampanjen vill Svenska Spel differentiera sig från "blinkande lampor, löften om guld och gröna skogar och bonuserbjudanden" som förknippas med gängse spelbolags casinoreklam. På den omreglerade spelmarknaden har lagstiftaren slagit fast att marknadsföringen ska vara måttfull och Perfect Fools har i sin kampanj strävat efter en lågmäldhet.

– När alla andra skriker måste man våga sticka ut och vara lågmäld. Det var vår utgångspunkt utan att för den sakens skull sticka under stol med vad det är vi saluför. På en omdiskuterad marknad är jag glad att vi jobbar med en kund som har sunda värderingar och inte utlovar livsomvändande vinster eller flykt till en magisk värld. Fokus ligger i stället på att översätta casinospel till de små vinsterna i vardagen, säger Klas Lusth, Executive Creative Director på Perfect Fools i en kommentar.

 






Arbetsgrupp

Svenska Spel Sport & Casino:
Johan Uddenberg, Kommunikationsansvarig nätcasino
Perfect Fools:
Executive Creative Director: Klas Lusth
Creative Director: Patrick Dry
Copywriter: Ebba Körlof Sundberg
Art Director: Fabian Lakander
Producer: Michael Davinder
Client Lead: Charlotte Zetterström
Planners: Per Almkvist, Petter Träff
PR Strategist: Nicolina Jonsson
Media Strategist: Justin Colavita
Designer: Marc Scherlin
Designer: Mattias Mattisson

Produktionsbolag: Bleck    
Regissörer: Henrik Hanson och Fredrik Edfeldt   
Producer: Lars Nordenson     
Executive producer: Pål Åsberg


Dela sidan: