Dela sidan:

1989 lanserade Gillette den ikoniska reklamfilmen "The best a man get get" där framgångsosande män med rakbladsvassa käklinjer gör high-five på Wall Street, förför, sportar och vandrar mot rymbbasen... 

Reklamfilmen var framtagen av BBDO i en tid starkt präglad av yuppie-eran där George Bush den äldre var USA:s president. 2013 lade det Procter & Gamble-ägda varumärket upp den klassiska reklamfilmen på sin Facebooksida. Mottagandet blev så överväldigande att de beslöt sig för att köra reklamfilmen i traditionell tv igen. 

Mycket vatten har runnit under broarna sedan 1989 och efter 2013 också för den delen. När  "The best a man can get" firar 30 år lanserar Gillettes byrå Grey en kampanj som tydligt tar avstamp i en manlighet under kris efter #metoo. Reklamfilmen försöker reda ut vad budskapet i varumärkets slogan betyder i dag.

I "We Believe" omvandlas det raka budskapet i stället till en fråga: "Is this the best that we, as men, can be? Its answer is a somewhat hopeful "no, but ..."

I den 90 sekunder långa reklamfilmen lyfter Gillette en strid ström av problem kopplad till mansrollens baksida; mobbning, slagsmål, sexism och sexuella trakasserier.


I reklamfilmen uppmanas män att se sig själva i spegeln och reagera när andra gör övertrampa för att agera förebilder för nästa generation. 

– Gillette tror på det bästa hos män."Genom att hålla varandra ansvariga, undvika ursäkter för dåligt beteende och stötta en ny generation som arbetar för att bli bättre kan vi bidra till att skapa positiva förändringar som kommer få betydelse  under de kommande åren, sägersäger Gary Coombe, president, P&G Global Grooming, i ett uttalande till AdWeek

Sedan filmen lades upp på Gillettes Youtubesida har den mött omfattande kritik där grupper av män har uppmanat till bojkott mot Procter & Gambles produkter och varumärkets pr-avdelning har fått lägga mycket kraft på att rensa i kommentarsfältet. 

I de undersökningar som föregick kampanjen fick män och kvinnor lista fyra egenskaper som definierar en "riktig man" med följande resultat: ärlighet, moralisk integritet, hårt arbete och respekt för andra.

I samband med kampanjen lovar Gillette att donera en miljon dollar per år till amerikanska ideella organisationer som "hjälper män att vara sitt bästa".



Dela sidan: