Dela sidan:

Uppståndelsen har varit stor sedan Klarna presenterade Snoop Dogg som ny delägare och frontfigur för varumärket. Resan fram till i dag har varit lång, från möten mellan Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski och världsstjärnan i våras när idén såldes in under hemliga möten i Los Angeles under våren 2018, via veckans namnbyte till Smoooth Dogg som fick sociala medier att gå i spinn fram till medieboosten under torsdagen som började med Forbes exklusiva intervju med artisten och serieentreprenören och följdes av lanseringen av nästa uttag i Nord DDB:s reklamkoncept för betalbolaget.




Klarnas marknadsdirektör David Sandtröm, han som sålde in reklamkonceptet "Smoooth" till betalbolag som vd för DDB bedömer att dagens stora nyhet bara utgör "omkring fem procent" av vad vi har att vänta oss. 



– Det här sparkar igång en väldigt spännande resa för Klarna. Det för in populärkultur, influencer marketing, pr och corporate communication på samma gång och då är samarbetet långt ifrån den största grejen för oss. Även och det definitivt är så att Snoop Dogg kommer fungera som murbräcka för att tydligare bli ett globalt bolag och brygga över till USA. Det samarbetet gör med konceptet är att vi tar världens mest smootha människa och ser vad som kan hända om han lever "Smoooth" genom att använda våra tjänster, säger David Sandström till Resumé. 



Vad vill ni åstadkomma från ditt perspektiv?

– Det handlar om samma saker som det vi ville göra när "Smooth" lanserades för tre år sedan. Jag tycker personligen att de andra aktörerna i vår sektor gör helt fel när det kommer till marknadsföring och affärsutveckling vilket i slutändan gör att de inte är relevanta för konsumenten. Genom att förstå modernt konsumentbeteende och hacka i populärkultur som vi gör med Snoop Dogg kan vi bli mer relevanta för konsumenten.

Varför är populärkultur så viktigt för en aktör som ni?

– Jag är övertygad om att Fame är viktigast av allt för ett varumärke som Klarna 2019. Alla KPI:r som finns visar att det är sådana tider vi lever i nu. För att synas i den globala kontexten krävs något alldeles extra för att få genomslag och bli kulturellt relevant. Titta på Nikes reklamfilm med Colin Kapernick i höstas. Titta på Gillette nu. Du måste kommunicera på ett sätt som slår an något i samtiden. I konkurrensen om uppmärksamhet kommer det här att bli vår viktigaste pusselbit. 



Från de emotionellt drivna reklamfilmerna som ni tidigare lanserat väljer ni nu att kombinera det med att kommunicera själva erbjudande. Varför just nu?
– Det är en central del av uttaget. Ska jag vara transparent så tycker jag inte riktigt att vi har fått ihop konceptet tidigare. Produkten och relevansen har inte alltid funnits där. Här vill vi bygga förståelse och kombinera varumärke och taktiskt mer än vad vi har gjort tidigare.



– Jag är grymt imponerad av slutresultatet måste jag säga. Vi lyckas berätta om produkten och samtidigt hålla det stringent till "Smoooth"-konceptet. 



Hur ser du på balansen taktiskt vs varumärkesbyggande framåt?

– Produkten är varumärket och det är just det som jag inte riktigt tycker att vi har lyckats med tidigare. Här väver vi ihop pr, köpt, förtjänat och vi kommer att se fler, i mina ögon, unika medielanseringar under de kommande veckorna. 

Snoop är onekligen varumärkesbyggare.

Hur mycket har han haft att säga till om?

– Snoop anno 2019 är framförallt en entreprenör och en contentskapare utan dess like. Givetvis har det varit ett samarbete. Det som händer när man jobbar i projektet med personer på den här nivån är att du får jobba med de bästa i alla kategorier och mitt team har också höjt sig till helt nya nivåer. Så blir det när man hamnar i de internationella sammanhangen. Han har absolut haft saker att säga till om. Samtidigt visar den här kampanjen att vi kommer att fortsätta med "Smoooth" under en lång tid framöver.



– När Sebastian var över till Los Angeles och pitchade in idén var det just "Smooth"-konceptet som var avgörande för att han skulle haka på. Han älskade verkligen det han såg. 



På frågan om vad han tror att Snoop Dogg kan tillföra Klarna kreativt säger David Sandström: 



– Snoop Dogg är framförallt fenomenal på att ta fram innehåll som kommunicerar med en global publik. Som delägare kommer han också att fungera som rådgivare till Klarna.



Dela sidan: