Dela sidan:

Det var tidigare i veckan som den legendariske rapparen Snoop Dogg annonserade att han avser att byta namn till "Smooth Dogg". Han har tidigare bytt namn till "Snoop Lion" och "Snoopzilla" i olika kommersiella syften och förvandlingen satte självfallet fart på spekulationerna. 

För några timmar sedan skingrades dimridåerna och plötsligt prydde Smooth Dogg och Klarna-vd:n Sebastian Siemiatkowski svenska nyhetssajter.  Rapparen, som tidigare investerat i bland annat Reddit och marijuanabolaget Eaze, har gått in som delägare i det svenska betalbolaget. Hur mycket pengar det rör sig om är ännu inte offentliggjort. 


– Jag har letat efter en möjlighet att expandera mina tech-investeringar till Europa och efter att ha sett hur Klarna arbetar och hur de ständigt utmanar status quo tycker jag att vårt samarbete känns som en perfekt matchning. Att bli krönt Smoooth Dogg var bara början, vi har mycket mer på gång framöver, säger Snoop Dogg i ett pressmeddelande.

Därtill blir Snoop Dogg betalbolagets ansikte utåt i den nya personan "Smooth Dogg". I en nu kampanj i Nord DDB:s kommunikationskoncept "Smooth" betsående av tre spektakulära reklamfilmer med den nya varumärkesambassadören.  

Reklamfilmerna ska visa vilken riktning betalbolaget vill ta genom samarbetet med Snoop Dogg. Med den globala kampanjen som bär namnet "Get Smoooth" vill Klarna också förtydliga smooth-kopplingen mellan varumärket och artisten. Till skillnad från tidigare reklamfilmer som syftade till att förmedla känslan av produkten talar bolagets nya filmer konkret om själva erbjudandet.

I den första, mest uppmärksammade, filmen ser vi Snoop Dogg tillsammans med gyllene afghanhundar när han genomgår förvandlingen från Snoop till Smoooth Dogg. Ceremonin sker framför en publik helt klädd i rosa silkesrockar och bevittnas bland annat av YouTube-kändisen Jay Versace och Snoops pappa, Vernell Varnado.


I en annan film ser vi Smoooth Dogg bre jordnötssmör på ett hett och iöonfallande långt, långt, långt, rostbröd framför ögonen på afghanhundarna som väntar på att maten ska bli klar. Smoooth Dogg vänder sig mot kameran med budskapet: "Gold peanut butter, that sounds like a payment you'd wanna slice up", för första gången en referens till Klarnas kunderbjudande om att dela upp sina betalningar och betala i sin egen takt.



Den tredje filmen startar med en närbild av Smoooth Doggs ansikte med slutna ögon.  Parallellt med att kameran zoomar ut fylls bilden av ett extravagant sovrum. Återigen med sina gyllene afghanhundar ligger Smoooth Dogg på en mastodontstor säng med silkeslakan när han öppnar ögonen och säger: "Knowing that I can pay for all this later makes me so... relaxed", vilket syftar på den del av Klarnas erbjudande, där kunder helt enkelt kan välja att betala senare.


– Vårt uppdrag är att göra onlinebetalningar så enkla, säkra och framförallt så smoooth som möjligt. Snoop är inte bara en musiklegendar, han är även en framgångsrik affärsman med ett genuint intresse för tech, retail och e-commerce. Han har fantastisk förståelse för konsumentbeteende och är exceptionell när det kommer till branding och marknadsföring. Att teama upp med en av världens mest smoootha personer öppnar nya dörrar för Klarna när vi växer och utvecklas som företag, säger Sebastian Siemiatkowski, vd på Klarna i en kommentar.

I nästa steg av kampanjen "Get Smoooth"- kommer inom kort när Snoop Dogg och Klarna i samarbete släpper en kollektion av produkter.

Arbetsgrupp
Advertising/Creative agency: Nord DDB
Media agency: OMD
PR agency: FLB Europa
Influencer/management: Cashmere Agency
Film production: Giants and Toys/Traktor



Dela sidan: