Dela sidan:

Enligt en granskning från DN skickar flera spelbolag reklam till användare som registrerat sig på Spelinspektionens register där spelare kan stänga av sig själva, "Spelpaus". Registret gör det förbjudet för spelbolag att tillåta personer att spela på deras sajter och skicka direktreklam till de som anslutit sig till Spelpaus. I DN:s granskning kontaktade elva av 34 spelbolag tidningen via mejl och telefon vid sammanlagt 22 tillfällen. Vid två av tillfällena rörde det sig om annat än reklam. Spelbolagen som ertappats med att skicka ut reklam är Betsson, Betsafe, Bwin, Interwetten, Agent spinner, Nordicbet, Videoslots, Intercasino och Playojo. ATG och Sloty har kontaktat den avstängda spelaren i andra syften.

Cristina Stenbeck lämnar Kinneviks styrelse
Cristina Stenbeck ställer inte upp för omval till Kinneviks styrelse vid årsstämman, enligt ett pressmeddelande. Cristina Stenbeck valdes in i styrelsen för 15 år sedan som vice ordförande. Som störste ägare kommer hon alltjämt stödja Kinnevik och ha inflytande "i väsentliga strategiska frågor". Hon fortsätter också att leda valberedningens arbe

Kina hotar med sanktioner mot Nike, Amazon och Apple 

I en ny rapport över 2018 anklagar kinesiska myndigheter Nike, Amazon och Apple för att systematiskt misslyckas med att erkänna Taiwan som en del av Kina. "One China policy", som varumärkena alltså anses bryta mot, säger att det bara finns en kinesisk regering – trots att det finns två regeringar - Folkrepubliken Kina (Kina) och Republiken Kina (Taiwan). Rapporten anklagar varumärkena för att avsiktligt bryta mot regelverket och uppmanade den kinesiska regeringen att straffa företagen genom att avveckla deras licenser eller avbryta verksamheterna om de inte vidtar några åtgärder. Det skriver The Drum. 




Netflix står för 10 procent av tv-tittandet i USA

Netflix fjärde kvartal översteg analytikernas förväntningar med 8,8 miljoner prenumeranter (7,6 i prognosen i början av Q4). Netflix släppte också tittarsiffror för flera populära tv-serier, däribland "Bird Box" som strömmades av 45 miljoner konton bara under första veckan. I dags läget står Netflix currently för 100 miljoner timmar 
av dagligt tv-tittande i USA. Det ger en tittartidsandel på 10 procent av totalen, rapporterar Techcrunch.


Google köper Fossils smartwatchteknologi
Google köper stora delar av Fossils smartwatchteknologi och kompetens för 361 miljoner kronor. Bolaget utvecklar smartwatch-enheter baserade på Googles operativsystem Wear OS, rapporterar CNBC. Som en del av affären kommer ett antal Fossil-anställda kommer att börja jobba för Google. Affären har likheter med den Google tidigare gjorde med den taiwanesiska elektroniktillverkaren HTC kring smartphones.



Arla: Byråer har fortfarande en plats

För ett halvår sedan startade Arla i Sverige inhousebyrån Content & Connect på 20 personer i en global strategi. Mejerijätten är ett av många varumärken som flyttat delar av marknadsföringen inhouse de senaste åren. 
I en intervju med The Drum förkunnar Thomas Heilskok, global head of digital, marketing and innovation att byråer fortfarande har en plats:


– Det svar vi fått från våra byråer är att det vi är bättre organiserade i dag för att de ska kunna optimera kreativiteten med hjälp av data
.
I Sverige samarbetar Arla alltjämt med Åkestam Holst medan Accenture Interactive and Karmarama är annonsörens globala digitala och kreativa byråpartners.



Dela sidan: