Dela sidan:

Den artificiella intelligensens intåg på reklammarknaden är något som diskuterats länge. Än så länge är det dock få reklamare som behövt oroa sig för att de inom en överskådlig tid kommer att ersättas av en mjukvara. Kanske blir de mer nervösa när Lexus och The&Partnership släpper den första reklamfilmen vars manus skrivits med hjälp av artificiell intelligens.

En delförklaring till varför Lexus valt att använda sig av AI i manusförfattandet är att spegla bilen reklamfilmen marknadsför.

– På Lexus utmanar vi dagligen gränserna när det kommer till teknik och design. Därför ville vi göra något unikt när nya Lexus ES skulle lanseras. ES är nämligen både intuitiv och innovativ och det ville vi att kommunikationen skulle återspegla. Reklamfilmen överträffar verkligen våra förväntningar på hur kreativiteten hos artificiell intelligens kan beröra på djupet, säger Anders Drakenberg, marknadschef på Lexus Sverige.

Tekniken som används är IBM:s Watson och en AI-plattform från Visual Voice. För att få fram ett manus matades mjukvaran med data från de senaste 15 årens Cannes Lions-vinnare tillsammans med information om aktuella trender och Lexus varumärkesstrategi.

Kampanjen går live den 17 januari och kommer att visas på bio, i Lexus egna kanaler samt i Schibsteds nya native-koncept Stories.

Kampanjen har tidigare visats på den brittiska marknaden.

Se reklamfilmen och "bakom kulisserna"-arbetet nedan.



Dela sidan: